Sommerens store maleeventyr

Publisert 10. juli 2019 av

Eggedal, dalen mellom fjellkammene, har inspirert flere motiver i Theodor Kittelsens eventyrillustrasjoner og malerier av Christian Skredsvig, Harriet Backer, Gerhard Munthe og Sveriges store maler Ernst Josephson. Vennene Skredsvig og Kittelsen slo seg til og med ned her. Det er ikke uten grunn at området kalles Kunstnerdalen.

I Eggedalsfjellene finner man Ranten. Det heter seg at dette fjellet var Kittelsens modell for Soria Moria. Illustrasjon av Theodor Kittelsen til Soria Moria slott.

Navnet «Kunstnerdalen» holder fortsatt stand, for hver sommer farter malere hit fra hele landet – unge som gamle, nybegynnere som lærde – for å delta på Friluftsskolen, et kurs i klassisk landskapsmaleri. 

Tiårsjubileum

Friluftsskolen arrangeres hver sommer på Hagan, kunstnerhjemmet til den norske maleren Christian Skredsvig. I år har Friluftsskolen tiårsjubileum. 

– Det er så hyggelig når vollen foran Hagan fylles med malere, staffelier, lerret og maleskrin, sier Hege Skredsvig. Foto: Hege Skredsvig.

– Det er utrolig at det allerede er ti år siden første malerkurs Friluftsskolen i Hagan, sier en opprømt Hege Skredsvig, somi dag drifter Hagan, kunstnerhjemmet til sin oldefar Christian Skredsvig.

– Jeg husker godt da vi på det tredje året sa at vi nå kunne kalle dette en tradisjon, og bare tenk om vi klarer et tiårsjubileum – da blir det fest. Og det blir det nå! 7. september blir det utstilling i galleri Skredsvig med malerier malt under kursene gjennom ti år av både elever og lærere, sier Skredsvig. 

– Friluftsskolen har hatt suksess fra første sommer. Deltagerne ser den samme utsikten som oldefar Skredsvig og kan gå rundt i hjemmet hans å tenke seg over hundre år tilbake, sier Hege Skredsvig. Foto: privat.

– Med Friluftsskolen må Hagan være et av de få kunstnerhjem i landet som ikke bare bevarer en arv for bevaringens skyld, men viderefører den.

– Det er fantastisk at Kunstnerhjemmet med Skredsvigs atelier og det store tunet utenfor fortsatt kan brukes av elever. Jeg tenker oldefar ville likt det. Det gjør Hagan mer levende. Vi har en vern-gjennom-bruk-tankegang ved museet, sier Skredsvig. 

Gjenopptar arven

Skredsvig forteller at oldefar Christian selv forsøkte å undervise i friluftsmaleri sommeren 1899, på oppfordring fra malerinne Harriet Backer, som sendte sine elever opp til ham. Men Skredsvig var en dårlig lærer. Han fikk ikke malt noe selv fordi han måtte ha ro rundt seg når han malte. Derfor ble det med den ene sommeren. 

Først tre generasjoner senere tas tradisjonen opp igjen.

– Det var Hege Skredsvigs idé å gjenoppta tradisjonen om å male ute i det fri og studere naturen og dets stadige forandringer direkte, sier kitsch-malerinne Helene Knoop. 

– I løpet av ti år har vi tiltrukket oss mange interessante mennesker på Friluftsskolen. På ett kurs husker jeg at det eldste deltageren var 84 og den yngste 13, sier Helene Knoop. Foto: Hege Skredsvig.

Knoop underviser på Friluftsskolen sammen med malerkollega Jan-Ove Tuv. Begge er tidligere Nerdrum-elever.

– Jeg kan tilføye at det var i 1899 at Harriet Backer tilskyndet Skredsvig å lage en Friluftsskole. Da vi så startet opp i 2009, var jo det 110 år senere, sier Jan-Ove Tuv. 

Rytmen i landskapet

De som deltar på Friluftsskolen lærer å male som de gamle mestere med kun fire farver, forteller Knoop. 

– Rødt, gult, svart og hvitt. Det er det man kaller «Den enkle palett», sier hun og peker på sin egen palett. 

– Men si meg, hva er verdien av å stå ute og male utsikten når man like gjerne kan ta et bilde av utsikten og male fra bildet?

– Man skal huske at uttrykket «fotografisk nøyaktighet» er en selvmotsigelse. Ikke bare får man utilstrekkelig informasjon fra et foto – man får også gjerne fordreiet informasjon. Når man maler ute får man en forståelse for rytmen i landskapet, sier Tuv. 

– Når man maler ute får man en forståelse for rytmen i landskapet, sier Jan-Ove Tuv. Foto: Hege Skredsvig.

Både Tuv og Knoop har lang erfaring i å undervise i klassisk maleri. De maler selv aldri fra fotografi. 

– Øyet klarer å fange farver og nyanser langt bedre enn kameraets linse. Dessuten konsentrerer man seg mer når været skifter enn fra et dødt foto, sier Knoop og bryter ut:

– Og det er sosialt! 

Ingen år er like

Både verten og underviserne er enige om at det mest utfordrende ved å holde kurset er været. 

– Det er mye vær i Eggedal. Det vil si, plutselig regn og vindkast. Vi er jo på fjellet tross alt. Men én sommer var så varm at deltagerne stod nærmest i netto og måtte kjøle seg ned i fossen. Sjeldent for et ellers seriøst malekurs, ler Knoop.  

– Det var vel samme år som maleriet jeg arbeidet med var overflatetørt på to timer. Oljemaling tørker sent, og dette var tykt malt, føyer Tuv til.

De som deltar på Friluftsskolen lærer å male som de gamle mestere med kun fire farver: rødt, gult, hvitt og svart, forteller Helene Knoop. Foto: Hege Skredsvig.

Ved siden av værforandringene, finner man hver sommer endringer også i Skredsvigs kunstnerhjem. Hvert år er det en ny utstilling på galleri Skredsvig. 

– I sommer viser vi Eggedalsmotiver av Skredsvig i galleriets utstilling. I år har galleriet også sin første gjesteutstiller, Bjørn Båsen som er fra, bor og har atelier her i Eggedal. Han har en salgsutstilling i 1. etg i galleriet, sier Hege Skredsvig og avslutter: 

–  Vi håper sommerens store maleeventyr fortsetter i flere år fremover og kan gjøre Hagan kjent som det beste kursstedet for friluftsmaleri.

***

Friluftsskolen arrangeres i år 19. til 24. juli. 

Del og lik
error
Hva sier ordene?
Ordene taler. Men man må lære seg å lytte til
Oasen i ørkenen
Reisebrev fra Marrakech: I de trange og kronglete gatene i
Sommerens store maleeventyr
Eggedal, dalen mellom fjellkammene, har inspirert flere motiver i Theodor