Premièren allerede utsolgt │ Immanuel Kants siste dager

Skrevet av | 5. august 2020

I samarbeid med TBS Gallery setter Sivilisasjonen opp teaterstykket Immanuel Kants siste dager. Stykket ble skrevet av Odd Nerdrum i 2002 og ble først antatt ved Nationaltheatret, men etter at stykket vakte furore fra blant annet fagfilosofer ble det tatt av plakaten. Nå settes det for første gang opp i Norge på TBS Gallery, i Oscars gate 23 i Oslo.

Aftur Nerdrum er redaktør for Sivilisasjonen og instruktør for oppsetningen av teaterstykket som er skrevet av hennes far. 

– Det har lenge vært min fars drøm å få dette stykket fremført på en scene her i Norge. Denne drømmen baserer seg i stor grad på hans ønske om å videreføre det brennende budskapet om kitsch. Om hva det kan gjøre med et menneske når fascinasjonen for det figurative, klassiske håndverket blir undertrykket og byttet ut med tysk metafysikk, sier hun. 

Hun er fornøyd med at premièrebillettene allerede er utsolgt, og sier at tilbakemeldingene på oppsetningen har vært overveldende. 

– At et tidsskrift og et galleri, Sivilisasjonen og TBS Gallery, går sammen om å sette opp klassisk teater er helt unikt. I Sivilisasjonen ønsker vi å løfte frem det positive som skjer innenfor den klassiske verdenen. Dessverre har teateroppsetningene her til lands vært begredelig i generasjoner, med modernistisk maltraktering av klassikere. I stedet for å klage over dagens situasjon, tar Sivilisasjonen saken i egne hender og setter opp kvalitetsteater på klassisk vis, konstaterer Aftur Nerdrum. 

– At et tidsskrift og et galleri, Sivilisasjonen og TBS Gallery, går sammen om å sette opp klassisk teater er helt unikt, sier Aftur Nerdrum. Foto: Bork S. Nerdrum.

«Elsk synderen, men hat synden»

Ifølge Aftur Nerdrum ønsker faren, Odd Nerdrum, gjennom stykket også å omfavne de utstøtte.

– Ved å ha skrevet rollen, Han Van Meegeren, for eksempel – forsøker han egentlig å nå ut til alle som har mislyktes, fortelle dem at det ikke er deres skyld, men at det heller er en feilslått, universal tolking av kunst og estetikk som står bak. Ved å ha satt seg inn i Immanuel Kant-rollen, prøver han å forstå antagonisten, istedenfor å svartmale ham. I løpet av stykket forstår plutselig publikum hvorfor Kant er så rigid, pietistisk og nøktern i sitt liv og sin filosofi. De forstår at han i mange år har prøvd å kompensere for noe han gjorde i fortiden, sier Aftur Nerdrum og legger til:

– Her dykker han dypt inn i den mer komplekse menneskelige psykologien, hvor han nærmest sier, «Det finnes ingen gjerningsmann. Bare gjerninger». Den kan minne om det kristne utsagn: «Elsk synderen, men hat synden.» Jeg synes min far fremtrer som en meget tilgivelig forfatter og dramatist. Han har skrevet et stykket som får enhver til å gråte i hengivenhet overfor karakterene og det de går igjennom, og det er dette jeg virkelig ønsker å se mer av på teaterscenen her i landet.

– Alle sliter med noe

Instruktøren understreker at hun hverken tar Han Van Meegerens eller Immanuel Kants «side» når hun jobber med oppsetningen. 

– Alle sliter med noe, som også er et sitat nevnt i stykket. Derfor er jeg ikke på noen av karakterens side. For synderen har en gang vært en helt, og helten har en gang syndet. Jean Valjean fra De elendige var overhodet ingen helt. Han stjal og skapte uro rundt seg. Men han bygde seg opp etterpå. Og det er dette min far også viser ved å ha skrevet dette stykket: Det er alltid en dag i morgen. Og selv om det virker som at det ikke ble en ny dag for Immanuel Kant, er det likevel noe ekstraordinært som skjer med karakteroppbygningen hans i de siste scenene, når han legger ut om alt han har gjort. Da får publikum sympati for en djevel, og da blir han på en måte helten.

En blanding av Hugo og Ibsen

– Karakterenes sårbarhet og de tragediene de går igjennom, minner om Victor Hugos Les Miserables. Den litt mer humoristiske tonen, samt alt det mellommenneskelige dramaet, står derimot mer i stil med Ibsen. Stykket er en god blanding av de to, sier hun.

Aftur Nerdrum forteller at hun hørte på radioteateret for første gang på sin fars atelier mens han malte. Da var hun rundt ni eller ti år gammel. Da forstod hun at hennes vei i livet var det psykologiske dramaet – enten i form av teater eller litteratur. 

– Skam og skyldfølelse har lenge opptatt meg. Helt siden jeg var barn, fantaserte jeg frem historier som baserte seg på disse følelsene. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg tror det var fordi jeg observerte så mye undertrykkede følelser blant så mange mennesker her i landet. Jeg syntes det var veldig interessant – dette med at noen familier ikke snakket med hverandre om følelsene sine. Tenk hvor mye som blir lagt under teppet, og tenk så mye som kommer til å boble opp etter hvert. Det er fortsatt fascinerende for meg å vokse opp i et land hvor mange fortsatt går rundt og skammer seg over de minste ting – derfor tror jeg dette stykket er relevant og aktuelt i dag, og at det vil være det om hundre år, sier Aftur Nerdrum og avslutter:

– Skammen og skyldfølelsen forsvinner ikke med årene, de bare får en ny forkledning. 

Immanuel Kants siste dager har premiere på TBS Gallery, Oscars gate 23, den 28. august og oppsetningen er et samarbeid mellom Sivilisasjonen og TBS Gallery. 
[Lenke til billettkjøp]

Er det noensinne riktig å ta et menneskes liv? Dette spørsmålet står vi overfor i ...
I streken og i sorgen møtes to av det forrige århundrets mest ekspressive grafikere på ...
Det er som oftest en felle å tro at enhver opposisjon mot den gjeldende samfunnsordenen ...