Fjoråret var langt på vei preget av det samme motebildet som de forutgående tiår. Vi ser variasjoner fra år til år, men det store bildet kan ikke sies å ha forandret seg fundamentalt i løpet av 2000-tallet – særlig ikke når det gjelder herremote.
I fjor kunne vi imidlertid skimte en kime til forandring. Ensfargede strikkevester og dressbukser med høyt liv var blant trendene i 2024. En annen trend som kom på tampen av året, var semsket skinn, hvor plutselig både jakker, sko og vesker skulle være semsket – og helst i en brunfarve.
I løpet av fjoråret så vi med andre ord en dreining bort fra en overdrevent ungdommelig stil, med modernistisk snitt og sterke farver, mot en mer “klassisk” stil for herrene.
Som så mange ganger tidligere, fører en trend til en mottrend, og dette gjelder omsider også for herremoten. Etter flere sesonger med skarpt søkelys på å passe inn i tiden, og tilpasse seg tidsånden, er en ny, mer subtil tendens i ferd med å komme til overflaten. Og faktisk er det en gammel kjenning.
– Den elegante og tidløse moten er tilbake
Hvis du er en av dem som synes at trenden med mørke og stramme dresser for menn ikke kledde din figur, eller din manns, vil du sikkert bli glad for å høre at en ny trend er på vei opp og frem i 2025. Vårens trend går i en klar retning. Nu er det den klassiske rennesanseinspirerte linskjorten som gjelder – for begge kjønn.
Klesdesigner Eline Dragesund, også kjent som Norges kitschdesigner og husskredder hos familien Nerdrum, står bak plaggene som tar Norge med storm. Etter at serien om familien Nerdrum hadde premiere i romjulen, foregår det et kappløp for å sikre seg de eksklusive plaggene.
– Frem til nylig har jeg og mine ansatte sydd hver enkelt skjorte, hvilket kan kalles særdeles eksklusivt, sier den drevne skredderinnen.
Pågangen har den senere tid vært så stor at Dragesund har økt kapasiteten i produksjonen. Dragesund forteller at hun har inngått samarbeid med et skredderverksted i Ukraina:
– Vel er jeg kjent for å være effektiv til å sy, men jeg kan ikke håndsy skjorter til hele Norge, sier Dragesund og ler. – Forretningsforbindelsen med verkstedet i Ukraina er vinn-vinn for alle parter. Samarbeidet vil frigi mye tid for meg og mine skreddere. Håpet er at jeg nå skal få tid til å utvikle en rekke prototyper jeg har tegnet opp, men ennå ikke satt i produksjon.
Vi kan med andre ord forvente oss en rekke nye Dragesund-plagg i markedet den kommende tiden. Dragesund kan nemlig forskuttere at det er mange lekre kolleksjoner på gang – klassiske plagg til begge kjønn, til både hverdags og festligheter.
Spennende blir det å følge med på om vi også kan forvente en vinterkolleksjon med lune og varmende plagg i naturfarver og klassisk snitt. For som Dragesund påpeker, ønsker stadig flere nordmenn skreddersydde ytterklær; frakker og kåper tilpasset den enkeltes figur. En tendens som tyder på at det er blitt mer populært å investere langsiktig i klær.
Dragesund avslører overfor Sivilisasjonen at hun nå skimter en radikal forandring i motebildet. Det Dragesund er spent på, er om tendensene vi ser, er kommet for å bli. Klesdesigneren innrømmer at hun er av den tro at motebildet er i ferd med å endre seg, ikke bare radikalt, men også permanent. Kitchfashionistaen gir oss med andre ord forhåpninger om at det er flere trender vi sier farvel til i 2025.
– De senere år har bydd på en rekke ulike trender, men slett ikke alle får bli med videre inn i det nye året, sier Dragesund med et smil. – Det kan virke som markedet er umettelig etter plagg som varer livet ut, og som kan brukes i enhver anledning.
Ifølge Dragesund kan vi endelig si oss ferdig med flere av trendene fra både 90- og 2000-tallet som har stått knallsterkt i motebildet i altfor mange år.
Det var ikke alle som var like fornøyde da trendene fra tidlig 2000-tall snek seg på, med blant annet lavlivsbukser og mavetopper. Dragesund var en av dem. Igjennom flere år har hun jobbet iherdig for å skape en alternativ kledsdrakt for både menn og kvinner som ønsker å investere i tidløst og evig design, både når det gjelder kvalitet og estetikk.
Dragesund kan bekrefte at det særlig er mennene hun har slått et slag for:
– Menn har lenge hatt svært lite å velge mellom i klesveien. Det er synd, for det er ingenting som er så vakkert som en velkledd mann ikledd plagg som får ham til å fremstå komfortabel og maskulin.
Gå ikke glipp av nye artikler i Sivilisasjonen. Meld seg inn i vårt nyhetsbrev!
– Mer enn estetikk
Dragesund er av den tro at det ikke kun er estetikk som er årsaken til at folk fra hele Norge viser interesse for hennes design, og særlig de klassiske linplaggene hennes.
– At man ser godt ut i klær av naturlig materiale og klassiske snitt, spiller selvfølgelig inn. Men jeg tror det også handler om identitet. Folk ønsker å ta avstand fra motehysteriet som kun fører til sløseri og rastløshet. Vi ser en bevegelse bort fra bruk-og-kast. Folk vil vite hvor plaggene deres kommer fra, og at de er laget med tanke på bærekraft. Plastikklær vil forhåpentlig ikke lenger være tiltrekkende.
Men klær er som kjent mye mer enn bare klær, poengterer Dragesund. Hun peker på at klær til alle tider har vært en identitetsmarkør, og en måte å kommunisere med omgivelsene på.
– Det handler om hvem man oppfatter at man er, og ikke minst hvem man vil være, og hva man aspirerer mot. Klær er et eget språk.
For Elines linskjorter gjør dette seg særlig gjeldende. Linskjortene, i versjonene Nerdrum-skjorten og Öde-skjorten, har lenge vært yndede klesplagg hos miljøet rundt maleren, og særlig blant medlemmer av håndverksgruppen Memorosa. Det vi nu ser, er at skjortene brukes av mennesker uten direkte tilknytning til miljøet.
– Jeg tror at mange har vært misunnelige på det klassiske miljøet med tanke på den friheten de utviser i klesveien. Det har likevel ikke blitt fashionabelt å kle seg slik. Kanskje fordi folk har vært redde for å herme.
– Men etter at serien om Nerdrum-familien ble vist på NRK, virker det som om mange ønsker å vise, gjennom klær og utseende, at de sympatiserer med filosofien til miljøet.
Dragesund er likevel usikker på om hun tror linkjortel vil bli like populært som linskjorter i årene som kommer:
– Jeg tror vi vil se flere kjortler i tiden som kommer. Men at det vil bli direkte vanlig tviler jeg på. Det krever mot skal man gå med kjortel i Norge. Odd Nerdrum er en av få som våger det. Klassisk design derimot, er kommet for å bli allemannseie, avslutter hun.
Leseren gjøres oppmerksom på at journalisten og Dragesund kjenner hverandre privat.