Sorgfulle streker
I streken og i sorgen møtes to av det forrige århundrets mest ekspressive grafikere på Kunsthall Oslo i utstillingen Edvard Munch og Käthe Kollwitz.  Käthe Kollwitz utnyttet hendenes ekspressivitet til det ytterste. I et stort antall av litografiene og kulltegningene i utstillingen spiller hendenes emosjonelle uttrykk en sentral rolle. I bildet «Mødre» fra 1919 blir det Les videre
Julie Brundtland
Hvorfor skriver diktere så rart?
Garborg åpner sin flotte gjendiktning av Odysseen med «Songdis, fortèl meg um mannen hin raadsløge, han som so vide / kringum laut flakke (…)» (skråstreken markerer slutten på et vers). Dette er vel noe de færreste av oss sier til daglig, så debatten om konfirmantsanger som blusset opp i anledning syttende mai, kunne like gjerne Les videre
Isak Hærem
Sommerens store maleeventyr
Eggedal, dalen mellom fjellkammene, har inspirert flere motiver i Theodor Kittelsens eventyrillustrasjoner og malerier av Christian Skredsvig, Harriet Backer, Gerhard Munthe og Sveriges store maler Ernst Josephson. Vennene Skredsvig og Kittelsen slo seg til og med ned her. Det er ikke uten grunn at området kalles Kunstnerdalen. I Eggedalsfjellene finner man Ranten. Det heter seg Les videre
Carl Korsnes
Oasen i ørkenen
Reisebrev fra Marrakech: I de trange og kronglete gatene i Marrakechs medina er fargene skarpere og mer pigmenterte. Luktene er intense. Ansjos og sardiner ligger og blir varme i solen. En slaktet sau henger fra taket i en bod, og duften av ferskt krydder blandes sammen. Fremmede lyder som bønnerop, arabisk barnesang fra en skolegård Les videre
Julie Brundtland
Dagens dikt: Fullmånedikt
I natt er det fullmåne. Sivilisasjonen publiserer derfor en fullmånedikt av poeten som kaller seg Ulf Kveld. Fullmånedikt Tunge tanker trenger på  Sniker seg inn under hatten Kappen dekker kun det den må Jeg uler ondt i natten Lette skritt jeg følger tritt I natt skal din ende forsegles Mitt merke er ett nakkebitt Med Les videre
Ulf Kveld