Odd Nerdrum stiller ut i LA │- Undergangen kan gjøre oss mer menneskelige igjen

Skrevet av Carl Korsnes | 19. januar 2020

18. januar åpnet Nerdrum-utstillingen «After the Flood» på Patrick Painter Gallery i Los Angeles, USA – Englenes by. 

Utstillingen inneholder et utvalg av verker fra det siste tiåret som viser at Nerdrum har skjerpet sin visjon om menneskets gjenfødelse i det øde landskap. Nerdrum selv kaller motivene for «håpløst positive»:

– Det fantastiske ved å overleve noe er gjenoppvåkningen og bruken av ens hode igjen, uttaler Odd Nerdrum på sin nettside

– Mottatt med den dypeste respekt

Det er ikke første gang Nerdrum stiller ut i Sambandsstatene.

– Når Odd kommer til Hollywood, er det et møte mellom verdens største kitschmester og verdens kitschhovedstad, sier skuespiller og dramaturg Kristofer Hivju til Odd Nerdrums nettside. Hivju skal overvære utstillingsåpningen sammen med sin kone Gry Molvær Hivju. 

Öde Nerdrum er Odd Nerdrums stedfortreder ved utstillingen og har fulgt maleriene på ferden over til Statene, hvor de blir tatt godt imot av det amerikanske publikum:

 – Odd Nerdrums verk har siden han kom til Statene blitt mottatt med den dypeste respekt, både av hans kritikere og hans beundrere. Han er av mange ansett som å være grunnleggeren av den nybarokke tendensen i det 21. århundrede i USA, sier Öde Nerdrum.

Tidlig på 1980-tallet debuterte Odd Nerdrum i Statene og har siden den gang stilt ut jevnlig ved amerikanske gallerier. Nerdrum er representert i samlinger som The Metropolitan Museum of Art i New York, San Diego Museum of Art og The De Young Museum i California.

Se et utvalg av maleriene som stilles ut i bildeserien nedenfor:

Man with Rock
Good News
Mother and Son
After the Flood
Painter
Sonatorrek
Water
Quick Born
Happy Boat
previous arrow
next arrow
 
Man with Rock
Good News
Mother and Son
After the Flood
Painter
Sonatorrek
Water
Quick Born
Happy Boat
previous arrow
next arrow


Etter floden

Navnet på utstillingen er «After the Flood». Öde Nerdrum utdyper betydningen:

– «After the flood» er en tittel som overraskende nok beskriver både Nerdrums livsverk og den moderne tidsånd. Men mens det moderne mennesket frykter undergangen, ser Nerdrum på det som en mulighet til å bli mer menneskelig igjen, sier Öde Nerdrum. 

Han sier at et tema som går igjen i bildene er noe som kan kalles «overlevelsestrioen», som Odd Nerdrum har filosofert over:

– «Vann» som kilden til alt liv, «melk» som næring til prokreasjon og «våpen» til overlevelsen. I den siste utstillingen er særlig «vannet» et fremtredende element. Maleriet med tittelen «After the flood» er et hovedalter for utstillingen, forklarer Öde Nerdrum. 

– Hva skal jeg gjøre nu?

Som svar til spørsmål om hva høydepunktet ved utstillingen er, mener Öde Nerdrum at nivået generelt er så høyt at han er fristet til å si at utstillingen ikke har noe høydepunkt. Skal han først trekke frem en favoritt, vil det bli maleriet «Sonatorrek»:

– Kanskje min forkjærlighet for de islandske sagaene har noe å gjøre med saken. Motivet er hentet fra Egil Skallagrimssons saga. Men isolert sett mener jeg uansett at bildet er et høydepunkt fordi det besitter alle de nerdrumske kvalitetene, sier Öde Nerdrum og utdyper:

– Den stramme formsansen, de maleriske strøkene og ikke minst det sjelelige dramaet. Gutten i maleriet ser fredelig ut ved siden av far som representerer den eneste lidende part ved en død: den gjenlevende. Han klamrer seg inntil liket, hvis kropp allerede har mistet menneskelig kolør. Bildet minner om «Ivan den grusomme» av Ilya Repin. Men mens Ivan er skildret med uttrykket «hva har jeg gjort», er Egil i Nerdrums maleri i større grad skildret med uttrykket «hva skal jeg gjøre nu?». 

For adresse og åpningstider, se Patrick Painter Gallerys hjemmeside. 
Utstillingen varer til 18. februar. Utvalgte verker vil blir utstilt ved Los Angeles Art Fair. 

Han søker tilbake til filosofiens røtter – før disiplinen ble akademisert – og etterstreber ærlighet ...
Da Lena Andrén og Jojo Champfleur startet konseptbutikk i 2020, hadde de ingen anelse om ...
Bortsett fra kunnskapen om hvordan å tyne mest mulig penger ut av statskassen, behøver ikke ...