Billedhuggeren fra Tolga etablerte skulptursenter i Vietnam | Ny biografi om Øyvin Storbækkens eventyrlige liv

Skrevet av | 4. november 2022

Ved de sagnomsuste Marmorfjellene i den vietnamesiske byen Da Nang ligger «Danang Sculpture Foundation», som utdanner unge vietnamesere innen klassisk skulptur. Institusjonen ble stiftet av den norske billedhuggeren Øyvin Storbækken under hans 19 år lange opphold i Vietnam. Nå er livet hans skildret i en ny biografi.

Liker du det Sivilisasjonen skriver om? Bli medlem i dag!

Før sitt opphold i Vietnam gikk Øyvin Storbækken i sin tid i lære hos Per Palle Storm, og har siden selv undervist ved Kunstakademiet i mer enn 10 år. Billedhuggeren har stått bak utformingen av flere statuer også i Norge, som skulpturen av spellemannen Marius Nytrøen. I 2017 bestemte Tolga kommune å kjøpe hele ti skulpturer av den lokale billedhuggerhelten. 

Bilde fra Da Nang, hvor Storbækkens marmorskulpture «Nornene» står i full høyde – i parken ved Han-elven.  Øyvin Storbækken tok initiativet til parken. Den strekker seg langs elvebredden nær Da Nang Sculpture  Center, som ekteparet Storbækken etablerte rett etter årtusen-skiftet.  Foto: Einar Kr. Holtet.

Skole under Marmorfjellet

Øyvin Storbækken – Hel ved og marmor er ført i pennen av journalist og forfatter Einar Kr. Holtet. Forfatteren forteller om hvordan han ble kjent med billedhuggeren fra Tolga på en reise til Vietnam i 2015 mens han jobbet med forundersøkelser til en bok:

– I Vietnam besøkte jeg det tidligere krigsområdet ved Da Nang, og i denne byen hadde ekteparet Marit og Øyvin Storbækken for lengst slått seg ned. Øyvin etablerte en skulptørskole under Marmorfjellet, mens Marit jobbet med humanitære oppgaver i lokalbefolkningen, forteller Holtet.

På den tiden hadde Storbækken allerede utstilt skulpturer flere steder i landet, blant annet i hovedstaden Hanoi. Etter den fine mottakelsen han fikk i Vietnam, forteller Storbækken at han ønsket å gi noe tilbake. 

– Jeg ønsket ikke å legge opp til et kunstprosjekt som kommer i konkurranse med et lands ønske om å utdanne sine egne kunstnere, så det ble et opplegg hvor jeg utdannet etter et mønster fra Italia. Vi hadde en audition, og satset på ungdommer med vanskeligstilt bakgrunn, forteller han til Groruddalen avis.

Forfatter Einar Kr. Holtet peker på at Da Nang Sculpture Center er det desidert viktigste sporet Storbækken har satt i Vietnam, og han påpeker at det i dag drives videre i vietnamesisk regi.

– I Vietnam besøkte jeg det tidligere krigsområdet ved Da Nang, og i denne byen hadde ekteparet Marit og Øyvin Storbækken for lengst slått seg ned. Øyvin etablerte en skulptørskole under Marmorfjellet, mens Marit jobbet med humanitære oppgaver i lokalbefolkningen, forteller Einar Kr. Holtet, som har skrevet biografien «Øyvin Storbækken – Hel ved og Marmor». Bildet av Marmorfjellet. Foto: Bermard Gagnon, Wikimedia Commons

Et eventyrlig liv

I biografien om Storbækken tegnes et bilde av et rikt og nærmest eventyrlig liv. Ved siden av sin tid i Vietnam, har Storbækken hugget marmor i Italia og har bakgrunn som treskjærer.  

– Hvordan opplever du at Storbækkens livserfaringer reflekteres i verkene hans?

– Øyvin Storbækken er friluftsmann på sin hals, og det gjenspeiler seg i hans originalitet som billedhugger. Originaliteten består i hans nære og livaktige, tredimensjonale verker hvor dyr og seterliv, skog og jegerliv er fremtredende, sier Holtet.

Han legger til at Storbækken også har skapt verker for evigheten, med sine tredimensjonale, figurative skildringer fra vietnamesisk liv og virke. 

– Hva vil du si er det viktigste sporet Storbækken har satt igjen i Vietnam?

– Det viktigste spor han har satt i Vietnam er utvilsomt Da Nang Sculpture Center, som i dag drives videre i vietnamesisk regi, sier Holtet.

– Er det noe dagens yngre billedhuggere kan lære av Storbækken, mener du? 

Han forteller at Storbækkens filosofi er beskrevet i detalj i boken, og at den vokste frem av et enestående samarbeid med norske enere blant skulptører – som Per Palle Storm og Per Ung. Holtet kan likevel trekke frem en lærdom fra billedhuggeren:

– En nitid innlevelse i den anatomiske forutsetningen for sann kunstnerisk fremstilling er noe yngre billedhuggere i dagens Norge kan lære av Storbækken – og derigjennom også av hans egne, store læremestre i vårt land. 

Det er mange former for ord som kan trøste. De første trøstende ordene vi hører, ...
Det er mangeårig stedsaktivist Erling Okkenhaug som er redaktør for den nye boken om klassisk ...
Det sies at filmene til Lina Wertmüller alle har svært lange titler på grunn av ...