Finpuss på håndverket frem til siste minutt | Memorosa-utstillingen 2022 åpner i dag

Skrevet av | 26. november 2022

Når man besøker en klassisk utstilling, må man være ekstra var på ikke å komme borti maleriene, for ofte er malingen fortsatt bløt. Aftenen før vernissasjen til årets Memorosa-utstilling var flere av kitschmalerne innom galleriet for å gjøre en siste finpuss på verkene. De slår fast at nivået på årets utstilling er høyere enn noensinne.

Memorosa-gruppens utstilling åpner i dag, lørdag 26. november, på Krutthuset i Stavern. Utstillingen finner sted i samme periode som dokumentaren om Memorosa-gruppen vises på kino. Utstillingen har fått navnet «Det poetiske øye» og holder åpent frem til 11. desember. På dagens åpning, som begynner kl. 18, vil også fiolinisten og komponisten Dimitrij Osadchuk fremsøre Bachs Chaconne i d-moll. 

Gruppen er håndplukket av Odd Nerdrum og består i år av kitschmalerne Sebastian Salvo, William Heimdal, Öde S. Nerdrum og Hjalmar Hagelstam. Sistnevnte er gruppens nyeste tilskudd, som stiller ut flere dypsindige portretter i årets utstilling.

– Jeg er blitt tatt godt imot i Memorosa-gruppen og har gjennomgått de faste innvielsesritualene, forteller den finske maleren.

– Hva består disse av?

– Det kan jeg aldri fortelle!

Den chilenske maleren Sebastian Salvo er skaperen av blant annet fremstillingen av idealkvinnen som stiger ned i tjernet – det mest intime motivet på hele utstillingen. Maleriets plassering i utstillingslokalet er ingen tilfeldighet. Foto: Sivilisasjonen

En maskulin utstilling

På Memorosa-utstillingen i år er det ingen fremstillinger av spedbarn eller moderlig omsorgsfullhet. Her kan publikum snarere beskue mektige selvportretter som helt eller fillefrans, forlokkende fremstillinger av idealkvinnen og scener med jaktmotiv eller av erotisk art. Kort sagt, årets Memorosa-utstilling er maskulin.

Den chilenske maleren Sebastian Salvo er skaperen av blant annet fremstillingen av idealkvinnen som stiger ned i tjernet – det mest intime motivet på hele utstillingen. Maleriets plassering i utstillingslokalet er ingen tilfeldighet.

– Vi har plassert dette maleriet helt innerst i lokalet, slik at publikum skal bli trukket innover i utstillingen, forteller William Heimdal lurt.

Til venstre for Salvos Rembrandt-inspirerte malerier er Heimdals selvportrett som 19-åring, som er tydelig inspirert av både den italienske maleren Caravaggio og mentoren Nerdrum. Mens Sivilisasjonen besøker utstillingen aftenen før åpningen, står Heimdal og finpusser på selvportrettet som fremstår som hans hovedverk ved utstillingen.

Se et utvalg av verkene i bildegalleriet nedenfor:

Også Öde Nerdrums malerier har blitt rettet på tett opptil åpningen, og vi advares mot våt maling. Et av maleriene hans er et selvportrett der han er i samtale med en eldre mann – kanskje en mentor – skuende utover et landskap man kjenner igjen fra Odd Nerdrums 1980-tallsmalerier.

Konkurransen er skremmende og inspirerende

Samtlige av malerne som stiller ut i Krutthuset trekker frem at det er flere fordeler ved det å stille ut sammen med kolleger. Men enkelt og ufarlig er det ikke.

– Jeg synes det er svært skremmende å stille ut sammen med alle disse talentene, sier en beskjeden Hagelstam og legger til:

– En fordel ved å stille ut samlet er at man viser en slags helhet ved det man har skapt. Det er selvsagt inspirerende og lærerikt, men jeg kan ikke legge skjul på at det er skremmende.

Kollegaen Heimdal er enig og skyter inn:

– Når man ser sine egne malerier ved siden av andre, blir man raskt klar over egne svakheter. Det kan være en ganske grusom opplevelse, forteller han.

Sebastian Salvo har skapt flere av de større verkene på utstillingen, og trekker også frem verdien av å stille ut som en gruppe:

– Det er givende å stille ut i lag fordi man lettere kan sette pris på variasjoner innenfor det samme formsproget, forteller Salvo.

Utstillingen «Det poetiske øye» holder åpent frem til 11. desember. Leseren gjøres også oppmerksom på at Öde Nerdrum, som er med i Memorosa-gruppen, også er redaksjonsmedlem i Sivilisasjonen.

For et par-tre år siden deltok jeg på et intensivkurs i klassisk arkitektur i regi ...
Akk, Victor Hugo... du skulle bare visst hvor bortskjemt du var da du klaget og ...
Har man et poetisk lynne i våre dager, er det lett å romantisere fortiden. Vi ...