Cathrine Bergsrud gjør noe få kvinner har gjort før | —Jeg er blitt vant til å jobbe høyt og lavt

Skrevet av Redaksjonen | 1. august 2025

— Det er ikke mange kvinner i historien som har malt store figurative verk i den katolske kirke, sier Cathrine Bergsrud.


Den norske malerinnen Cathrine Bergsrud har bodd i mer enn 35 år i Catalonia i Spania, men har jevnlig holdt utstillinger i Norge. De siste årene har hun jobbet med oppdrag av historiske dimensjoner: å utsmykke to kirker i Costa Brava utenfor Barcelona.

Velsignet av biskopen

Bilde fra atelieret/kjøkkenet, der Bergsrud malte de enorme maleriene før de ble montert opp. Foto: Privat

Den eldste kirken Bergsrud har utsmykket er Sant Pere de Pals, som dateres tilbake til 994 og påbygd på 1200 tallet. Den er fredet av UNESCO og besøkes årlig av en million mennesker. Bergsrud fikk i oppdrag å male to malerier på opptil 7 x 3,8 meter i den eldgamle kirken.

— Jeg elsker disse store prosjektene! Men det blir også også godt å komme tilbake til normale størrelser igjen, humrer Bergsrud.

Hun forteller at hun valgte å male på plater i gammel altertavletradisjon.

— Jeg kan love at det var en stor preppejobb! Jeg er også blitt vant til å jobbe høyt og lavt under disse store prosjektene, og i våres for fernisseringen fikk jeg til og med prøvd heisekran. Sist sommer etter instalasjonen av maleri nummer to i denne kirken ble det holdt gudstjeneste og maleriene velsignet av selveste biskopen, sier Bergsrud.

Cathrine Bergsrud med de to maleriene i kirken Sant Pere de Pals, som dateres tilbake til 994. Det største maleriet måler 3 x 7,8 meter. Foto: privat.

Kullstift og fiskestang

Et minst like stort prosjekt har Bergsrud gjort i Santa Anna d’Estartit, en nyere kirke, som er «kun» 120 år gammel.

— Jeg ble hentet inn til dette prosjektet i 2019 da kunstneren som egentlig skulle gjøre dette, plutselig døde. Han hadde beskrevet prosjektet i skisser og ord og såvidt begynt på et lerret. Da ble jeg nødt til å forholde meg til hans prosjekt, og jeg lærte veldig mye i prosessen, forteller Bergsrud.

Maleriet som Bergsrud har ferdigstilt i kirkerommet er totalt på hele 65 kvadratmeter, og malerinnen måtte ty til oppfinnsomme verktøy i prosessen med å få perspektivene på et såpass stort maleri korrekt.

— I noen tilfeller måtte jeg bruke en fiskestang og kullstift for å streke opp skyene på maleriet. Når det blir så høyt under taket og det i tillegg er en hylle der oppe, ser alt helt annerledes ut når man jobber der oppe på stillaset enn det gjør nede fra gulvet, forklarer hun.

I eksklusivt selskap

Bergsrud beskriver de to prosjektene som å være fylt med utfordringer, men også en dyp tilfredsstillelse — og ikke minst, stolthet.

— Det er ikke mange kvinner i historien som har malt store figurative verk i den katolske kirke, så det er jeg stolt av, sier Cathrine Bergsrud.

Heller ikke mange fra Norge, uansett kjønn, kan skilte med å ha satt sitt preg på monumentale, religiøse rom i utlandet. Det virker som om oppdragsgiverne er fornøyd, for Bergsrud jobber allerede med nye prosjekter for kirken.

— Jeg må innrømme at jeg elsker det å jobbe i kirkerom. Det er noe helt spesielt. Nylig fikk jeg i oppdrag fra kirken her i Sant Sadurni D’Anoia å lage nye glassmalerier for dem. De er nok ferdige og installert til oktober. Ikke min spesialitet, men det blir lærerikt og nyttig for videre samarbeid med kirker og nye malerier av dimensjoner, avslutter hun.

Detalj fra maleriet i Sant Pere de Pals. Foto: privat
Siddisene vet å hedre sin store sønn, Lars Hertervig. Etter at den storslåtte utstillingen Hertervig ...
Demokratiet lever. Landets rettsstatlige og demokratiske ryggmargsreflekser er intakte. Det må feires, som en lærdom ...
Charles Dickens navn er uløselig knyttet til titler som Oliver Twist, David Copperfield, Store forventninger ...
Debatten om hvorvidt umyndige mennesker som har et farlig høyt rusmisbruk skal møtes med tvang ...
Fredag 19. april kl. 21.30 fylles Den arktiske hovedscenen på SALT med lyrikkglade mennesker. Det ...
Den fremadstormede mannen fra lille Bergen var femogtyve da han skrev dette verk for klaver ...