Litteraturfestivalen «God natt, Oslo» viser en ny, klassisk bris i samtidspoesien

Skrevet av Julie Brundtland | 6. september 2022

I forrige uke arrangerte litteraturfestivalen, God natt, Oslo en aldri så liten poesikveld på SALT i Bjørvika, Oslo. Konferansieren opplyser om at det var aller første gang klassisk poesideklamering var en del av arrangementet, og han hevder at unge mennesker i dag er sultefôret på denne sjangeren.

Liker du det Sivilisasjonen skriver om? Bli medlem i dag!

En renessanse for deklamering

Torsdag 1. september braket det løs med klassisk poesi i langhuset på Salt kulturarena. Sivilisasjonen var sterkt representert blant utøverne: Bertrand Besigye, Anders Brenno, Öde Nerdrum og Aftur Nerdrum. Dikterne Besigye og Brenno har vært jurymedlemmer i henholdsvis årets og fjorårets diktkonkurranse arrangert av Sivilisasjonen, mens Öde og Aftur Nerdrum er henholdsvis diktansvarlig og litteraturredaktør i Sivilisasjonen.

Öde Nerdrum fremførte diktet «Den bittelille død» av Thomas Løland, som også er vinneren av Sivilisasjonens diktkonkurranse 2022, mens de tre andre deklamerte sine egne dikt. Salen var nesten full, og flere av de lyttende fikk sin aller første introduksjon til samtidspoesi i bundet form med enderim.

Kveldens konferansier var Dag Dramer, som er tidligere redaksjonsmedlem i Sivilisasjonen, belyser viktigheten av det å innlemme klassisk diktning i kulturen igjen. Han trekker særlig frem deklameringsdelen.

– Deklameringskunsten er blitt svakere og svakere i det moderne samfunn, delvis fordi tekst er tilgjengelig overalt og til enhver tid, sier han.

– Klassisk poesi har fått en gjenoppblomstring

Videre påpeker Dramer at dikning i denne sjangeren ikke bare er med på å omfavne enderim og rytme. Også tematikken trekker han frem.

– Unge mennesker er sultefôret på den evige tematikk.

– Hvilken tematikk tenker du på da?

– Kjærlighet, liv, død, naturens sykluser, forelskelse, gamle koners sorg, og unge menns heroisme. Disse litt gammeldagse temaene, da spesielt når det kommer til personene som «jomfruen», «ridderen» og «kongen», er fortsatt evig relevante, og popper spontant opp i alle kulturer. Med mulig unntak av vår egen…

Dramer ser likevel en positiv endring i publikums ønsker og lyster.

– At klassisk poesi er blitt en del av repertoaret her på Salt kulturarena, har vist seg å være en stor suksess basert på mengden deltakere og entusiasme blant publikum. Publikum så ut til å elske den klassiske deklamering! En kan kanskje våge seg til å si at klassisk poesi har fått en gjenoppblomstring.

Festivalen utfordrer den litterære samtidspulsen med et nytt alternativ

Festivalsjef, Marius Nakken uttalte i et intervju med Dagsavisen at han ønsket å «skape et miljø og et samlingspunkt rundt bøker», og at en del av planen var å nå 15-19-åringene. Ifølge Nakken har målet til festivalen hele tiden vært å ha en stødig litterær finger på samtidspulsen. Han ønsker å fortsette å være dristig og å utfordre hvordan litteratur kan formidles. En del av denne utfordringsprosessen har vært å gjenintrodusere klassisk diktning for deltagerne.

Ifølge Sivilisasjonens litteraturredaktør, Aftur Nerdrum, var det slett ikke mangel på stemning i langhuset den 1. september.

– Jeg merker meg at jo mer eksponerte vi blir som klassiske utøvere, desto mer normalisert blir det å skrive og lese dikt på bundet form, sier hun engasjert.

– I forbindelse med God natt, Oslo, har jeg nå deltatt som utøver tre ganger på Naustet i forkant av litteraturfestivalen, og jeg har observert at noen kommer igjen og igjen. De vil høre mer, og de er ikke sjenerte for å takke meg og de andre dikterne etter fremføringen. Jeg tror det hele handler om å gi det norske folk et alternativ.

Festivalen har i år rundet sin femte gjennomføring siden oppstart i 2018.

Charles Dickens navn er uløselig knyttet til titler som Oliver Twist, David Copperfield, Store forventninger ...
I slutten av juli rapporterte the Irish Times at Shelbourne hotell i Dublin hadde fjernet ...
Jeg våkner stiv av strekk. Hva har jeg drømt? Jeg vet det i noen sekunder, ...