I dag sparkes INTBAU Norges sommerskole i klassisk arkitektur og byplanlegging i gang på historiske Onsøy prestegård utenfor Fredrikstad. Arrangørene kan fortelle om rekordstor interesse – til tross for ikke å ha brukt en rød øre på markedsføring.
Engasjerte deltagere
Den ukelange sommerskolen, som arrangeres i samarbeid med Arkitekturopprøret Norge og Soli Eplegård, samler i år 16 deltakere som skal fordype seg i tradisjonell byggeskikk, tegneteknikker og håndverk.
Sommerskolen har etablert seg som et viktig møtested for dem som ønsker å utforske og videreføre prinsipper for klassisk arkitektur og byplanlegging. Thomas Flemming, en av arrangørene og styremedlem i Arkitekturopprøret Norge, forteller om en tydelig økende interesse.
– På tross av minimalt med markedsføring, så har antall søkere vært større i år enn i fjor, sier Flemming, og bekrefter at årets kull består av 16 engasjerte deltakere.
Kurset er primært rettet mot arkitektstudenter, men er i prinsippet åpent for alle med en genuin interesse.
– Kurset er først og fremst for arkitektstudenter, men alle kan i prinsippet melde seg på. I sommer deltar en som jobber som kabinpersonale i SAS. Vedkommende har ingen formell kompetanse, men har laget en god portefølje, forteller Flemming, som understreker at lidenskap og talent veier tungt.

Et dypdykk i håndverket

Deltakerne på årets sommerskole får et tettpakket program. De vil lære om tradisjonell arkitektur og byplanlegging, øve seg i håndtegning av arkitektur, utforske akvarellmaling, samt lære om oppmålingstegning og praktisk snekring og håndverk. En omvisning i den historiske gamlebyen i Fredrikstad står også på programmet, for å gi praktisk innsikt i klassisk byplanlegging.
Foreleserlisten er imponerende, med navn som Arne Sødal, Olav Bjerve, Tomasz Jeleński, Kristian Hoff-Andersen, Tor Einar Skogesal, Knut Selberg, Branko Mitrovic og Thomas Flemming.
Arrangørene har også tatt tilbakemeldinger fra tidligere deltakere på alvor.
– Fra tidligere har vi fått beskjed om at studentene vil ha mer tid til å sitte og tegne på prosjekter. Derfor begynner vi allerede første dagen med å gå på befaring for å se på tomtene for prosjektoppgaven de skal jobbe med, forklarer Flemming.

Lidenskapen som driver verket
Sommerskolen drives i stor grad av frivillig innsats og en dyp overbevisning om viktigheten av klassisk arkitektur.
– Vi som jobber med sommerskolen er drevet av en intens vilje til å heie frem unge arkitekter som kan tegne estetisk vakker arkitektur, sier Thomas Flemming med ettertrykk.
Han avslutter med en klar filosofi som ligger til grunn for hele initiativet:
– Vakre omgivelser gir bedre livskvalitet.









