– Jeg vil male folk fra en annen kultur i et norsk landskap | Selvlærte Zeeshan Ali stiller ut på Østutstillingen i Groruddalen

Skrevet av Carl Korsnes | 1. desember 2025

Zeeshan Ali er en selvlært maler, som sverger til den klassiske uttrykksformen. Nå er han aktuell med et verk på Østutstillingen. Han bruker lerretet til å utforske sin egen flerkulturalitet, og mener at prosjektet hans er helt unikt i norsk sammenheng.  


Østutstillingen 2025 i Groruddalen i Oslo er stort sett preget av modernistisk kunst, men ett verk skiller seg ut. Maleriet «Oslofjord» av Zeeshan Ali er et sjeldent eksempel på et klassisk figurativt maleri som stilles ut på en utstillingsarena for samtidskunst. Sivilisasjonen har tatt en prat med maleren. 

– Jeg ble i veldig ung alder påvirket av de store klassisk figurative malerne i Vesten og deres maletradisjoner, forteller Zeeshan Ali. 

Han forklarer at han er selvlært som maler, men har sine tydelig inspirasjonskilder.

– Det er blitt sagt at det å stå foran et klassisk figurativt maleri er som å se gjennom et vindu inn i en annen verden. Bilderammen ser ut til å lage et hull i en ellers solid vegg, og maleriet gir oss et innblikk i hva som er på den andre siden. Jeg liker alt ved denne metaforen, særlig hvordan den antyder et snev av magi i det å se på et maleri, fortsetter Ali. 

Men han poengterer at det er et viktig aspekt ved det å oppleve et maleri som metaforen overser, nemlig verdien ved å bruke tid på selve betraktningsakten. Å la blikket og tankene bli dratt fra den ene observasjonen til den andre.

– Vi lever i en tid mettet med bilder. De fleste av dem kommer i raskt tempo og kjemper om vår oppmerksomhet. Klassiske malerier er laget for å bli sett på gjennom langvarig engasjement, hvor betraktningen ikke skjer i et enkelt øyeblikk men kan – hvis vi ønsker det – vare et helt liv, forklarer Ali. 

Zeeshan Alis maleri «Oslofjord» på Østutstillingen. Foto: Privat

Fra å være fortapt til å ha funnet noe

Zeeshan Ali er født og oppvokst i Oslo, og har røtter i Lahore i Pakistan. Han bruker malerier for å uttrykke og utforske identitet, sin egen og andres, samt for å invitere publikum til dialog.

– Det å være norsk-pakistaner og muslim i det norske samfunnet gjør meg fascinert av krysningspunktene mellom kultur, sted og tro i dannelsen av identitet. Jeg bruker malerier for å gjenskape kulturell utveksling på lerretet. Gjennom kunstverkene mine utforsker jeg oppfatninger av likhet og forskjell. Vi har komplekse identiteter i en global verden i endring. Maleriene mine er en kreativ meditasjon over en felles menneskelig tilstand, sier Ali. 

En av opplevelsene han forsøker å formidle på lerretet er følelsen av forgjengelighet når man sliter med å finne en tilhørighet.

– Da jeg først begynte å male som barn, fokuserte arbeidet mitt hovedsakelig på å bygge bro mellom to kulturer, identiteter og språk. Nå, etter å ha blitt voksen, har fokuset mitt skiftet til å veve sammen disse ulike delene for å skape en følelse av helhet. Jeg beveger meg fra en følelse av fremmedgjøring og flere identiteter til å skape en helhetlig identitet ut fra mange komplekse elementer. Mens jeg fortsetter å utforske identitet gjennom malerier, har min opplevelse endret seg fra en følelse av å være fortapt til å ha funnet noe, og mitt arbeid undersøker nå hva det er som har blitt funnet og hvem jeg er, utdyper Ali. 

De usynliggjortes spor i kulturen

Ali er spesielt opptatt av mennesker som eksisterer i det norske samfunnet, men som han mener historisk sett har blitt usynliggjort i norsk kultur.

– Mine malerier er en bekreftelse på disse menneskenes eksistens, sier han.

Han løfter frem utstillingsmaleriet «Oslofjord» som eksempel. I maleriet har han bevisst brukt sin nevø som modell, med et vakkert, norsk sommerlandskap som bakgrunn. 

– Jeg planlegger å male flere bilder med en rød tråd. Jeg vil male mennesker fra en annen kultur som befinner seg i det norske landskapet. Dette vil være starten på en markering av innvandrere i norsk samtidskunst – som som vil sette spor etter seg. Dette har aldri skjedd før, og vil være et paradigmeskifte i norsk billedkunsthistorie, sier han med overbevisning. 

Kulturengasjement i Groruddalen

Østutstillingen 2025 holder åpent frem til 14. desember, og Zeeshan Ali er en av 27 juryerte malere som deltar. Utstillingen har invitert malere og kunstnere med tilknytning til Groruddalen, og er arrangert av Kunstnerforbundet og GalleryLab. Over 500 søknader kom inn, og ble anonymt juryert av et panel. 

GalleryLab er en ny utstillingsarena som ønsker å stimulere til at større deler av Oslo bidrar i den kulturelle samtalen. Ali mener utstillingen vil vekke stor interesse i Groruddalen.

– Jeg mener det er et grunnleggende behov for mennesker å se på kreative arbeider, for å stimulere sine tanker og fantasi. Ergo vil denne utstillingen bidra til å skape mer kulturinteresse for publikum i hele Groruddalen, avslutter han. 

Arbeiderpartiet er i krise. Med 16 prosent på den siste meningsmålingen og generell misnøye med ...
I en tidligere filosofisk smule, beskriver jeg kort det gnostiske verdensbilde. I et nøtteskall, lever ...
I anledning tiårsjubileum, flytter Opera til Folket sitt ukentlige program Lørdagsopera fra Gamle Rådhus til ...
Den mye ventede oppfølgeren til Ridley Scotts Gladiator (2000) er på trappene og skal man ...
På begynnelsen av 1800-tallet startet en av historiens mest kontroversielle kulturelle bortføringer, en handling som ...
Etter at Sivilisasjonen ønsket eksterne skribenter velkommen til å sende inn bidrag, har stadig flere ...