Gå aldri fra meg (2005) av Kazuo Ishiguro er ikke like sukkersøt som tittelen tilsvarer.  Høstens Rembrandt-fargede tristesse  Når mørket senker seg og sommerens barnelatter synger på sitt siste vers, er det for mange vanlig å bli grepet av en plutselig melankoli: Parasollen slås ned, ytterjakken kommer på og hverdagens larm gjør seg gjeldende i Les videre
Linda Therese Utstøl er ikke bare en representant for den sitatvennlige poesi, med sine treffende setninger. Hun er også det man kan kalle en samfunnsprofet. I hennes nye diktsamling Moderne hengivenhet trosser hun alle moralske grenser med å åpne seg opp om hverdagens kvaler i en verden som er tynget av mangelen på filosofisk engasjement. Les videre
De mange kystbyene langs Oslofjorden bugner av utstillinger og åpne gallerier i sommersesongen. Tidligere denne måneden hadde Memorosagruppen utstilling i Stavern, men selv om denne dessverre er over, er det ingen grunntil å gå i fortvilelsens avgrunn. Fortsatt finnes det flere sommeråpne gallerier som stiller ut klassisk figurasjon - der man kan la sansene fråtse i Les videre
Det musikalske diktet Flores Malum er en port til mystikken og eventyret. Lik en meditasjonsøvelse, fordrer stykket konsentrasjon og tid. Publikum tas med på en undringens reise, som leder til forløsning. Martin Rombergs nyeste stykke fremstår som noe av det beste han har skrevet. Skiller seg ut  Martin Romberg er en norsk klassisk komponist. Hans Les videre
Kinoåret har begynt, og for en begynnelse! Kan 20-årene bli filmens redning etter en lang periode med middelmådighet? Robert Eggers’ The Lighthouse er en «film-film». Den er storslagen, vakker, og kunne ikke vært laget i et annet format. Dette i kontrast med mesteparten av det vi har sett det forrige tiåret, som har levd i Les videre