Sorgfulle streker
I streken og i sorgen møtes to av det forrige århundrets mest ekspressive grafikere på Kunsthall Oslo i utstillingen Edvard Munch og Käthe Kollwitz.  Käthe Kollwitz utnyttet hendenes ekspressivitet til det ytterste. I et stort antall av litografiene og kulltegningene i utstillingen spiller hendenes emosjonelle uttrykk en sentral rolle. I bildet «Mødre» fra 1919 blir det Les videre
Julie Brundtland
Mystisk kontakt med biene
Betro deg til biene (2018) er en feminin film, regissert og skrevet av kvinner. Men det er ikke nödvendigvis en jentekveld-favoritt. Betro deg til biene handler om en dypere, mystisk kontakt med biene og følelseslivet til ensomme, uglesette damer. Handlingen foregår i en landsby på 1950-tallet i Skottland hvor den unge Charlie Weekes blir banket Les videre
Bork S. Nerdrum
Mystikk, seksualitet og forvandling
I Munchmuseets utstilling Svaneprinsessen – russisk kunst 1880 – 1910 får man bli med inn i en verden hvor det visuelle språket består av lag med symbolikk, myter og underbevissthet. Et av årets høydepunkter blant Oslo-museene var denne utstillingen, som var et resultat av Munchmuseets utvekslingsavtale med det russiske Tretjakov-museet. Utstillingen er nå over, men Les videre
Julie Brundtland
Woody Allen utfordrer oppfatningen av rett og galt
Er det noensinne riktig å ta et menneskes liv? Dette spørsmålet står vi overfor i Woody Allens Match Point. Hvis det finnes en regissør som har vært besatt av Dostojevskijs moralske dilemmaer, er det Woody Allen. På slutten av 1980-tallet utkom hans Mord og andre misforståelser, hvor han gjennom dramaets fortvilte karakterer stiller publikum til Les videre
Bork S. Nerdrum
Dere er alle så overspente!
Anmeldelse av Måken, Torshovteateret (spilles fra 30. august til 19. oktober) «150 år gammelt» «Dere er så overspente alle sammen … Og all denne kjærlighet …». Dette sier provinslegen Dorn, og replikken oppsummerer stemningen i Tsjekhovs skuespill i fire akter, Måken. Da skuespillet for første gang ble satt opp i 1896 floppet det etter å Les videre
Isak Hærem