Den nyeste utgaven av Firenzebiennalen (BIAF) holder i disse dager åpent og det i en tid hvor velstående personer i økende grad flytter til Italia. Det melder blant annet The Art Newspaper.
Messen, som finner sted i det spektakulære Palazzo Corsini ved elven Arno, regnes som den ledende messen for italiensk billedkunst, med verker fra antikken til 1900-tallet. De fleste galleriene som stiller ut kommer fra Italia, men det er også en betydelig tilstedeværelse av internasjonale aktører, inkludert London-galleriene Dickinson og Flavio Gianassi, samt Nicholas Hall fra New York.
Forhåndsvisningen fredag den 27. september, som var reservert for samlere og museumsinstitusjoner, tok imot 3 500 besøkende, noe som markerte omtrent 35 prosent økning sammenlignet med 2022 (Inngang ved invitasjon). Det melder den italienske avisen Nove di Firenze. Den første helgen som var åpen for publikum strømmet 2900 mennesker til lørdag 28. september og 3100 på søndag den 29. – som begge deler er en oppgang på rundt 30 prosent siden 2022.
Liker du det Sivilisasjonen publiserer? Bli medlem i dag, og bidra til at Sivilisasjonen kan fortsette!
Verkene i årets utgave er vurdert av en komité bestående av 50 til 60 eksperter. Fabrizio Moretti, messens generalsekretær, har omtalt messen som et «museum til salgs», og han mener at nivået er enda høyere i år.
– Jeg mener dette er den beste biennalen siden jeg ble leder i 2014, uttalte han til journalister efter pressekonferansen, blant annet til Architectural Digest Italia.
Verk av spesiell interesse
Det er, uten tvil, flere verk som tiltrekker seg stor oppmerksomhet på messen. Et av de mest fremragende eksemplene er Tizians oljemaleri av Madonna med jesubarnet og Maria Magdalena. Denne versjonen er bemerkelsesverdig på grunn av hemmelighetene den skjuler. Røntgenundersøkelser har nemlig avslørt at en skjeggete mannlig figur tidligere var avbildet i Magdalena sted. En teori er ifølge Galleria Carlo Orsi at denne figuren kan ha forestilt en mesén for den venezianske maleren som ikke gjorde opp for seg, og som derfor ble strøket ut av bildet.
Et annet høydepunkt er en tegning av Michelangelo, som finnes på Milo Dickinsons stand (Studie av Jupiter, cirka. 1490). Tegningen viser en mann i profil, kledd i toga, sittende på en utsmykket tronstol. Motivet er basert på fragmentet av en gammel romersk statue. Ifølge Dickinson mener noen forskere at dette kan være den tidligst bevarte tegningen av den store renessansemaleren.
Det beste forblir i Italia
I markedet for gamle mestre, der knapphet nevnes som en av de største begrensningene for vekst, betyr slike sjeldne eksempler mye. Stefano Causa, som sitter i vurderingskomiteen, sier til The Art Newspaper at disse verkene gir «nytt håp» til sektoren. Likevel, som denne messen viser, forblir Italias marked komplisert, hovedsakelig på grunn av eksportreglene. Verk lavet for mer enn 70 år siden håndverkerens død, og med en verdi over 13 500 euro, krever for eksempel en eksportlisens, mens de som anses for spesielt verdifulle ikke engang kan forlate landet.
En solid andel av verkene på BIAF påvirkes ikke av dette, men mange gjør det. På Flavio Gianassi sin stand, for eksempel, finnes det skulpturer av Giovanni Lorenzo Bernini (lavet for hans personlige vogn), som faller under denne regelen og derfor kun kan selges i Italia.