Med over seksti malerier fra de siste tyve årene, er utstillingen «You see we are blind» på Galleri Fineart den største Odd Nerdrum-utstillingen i historien. Galleriet melder om at utstillingen allerede har hatt over 12 000 besøkende.
I helgen holdt tidligere Nerdrum-elev Jan-Ove Tuv gratis omvisninger, hvor han tok publikum gjennom utstillingen og belyste teknikkene som Nerdrum har benyttet i maleriene. Han brukte sin kunnskap om håndverket til å formidle en dypere innsikt om de store mesterverkene som ble vist frem.
Sivilisasjonen har blitt med Tuv på omvisning og presenterer et utvalg av innsiktene Tuv deler om maleriene i utstillingen – i den overbevisning om at gjennom kunnskap øker verdsettelsen.
Å male bevegelse
Når Tuv omtaler verket «Wanderer», påpeker han at maleriet inneholder alt som Nerdrum har utviklet av teknikker de siste tyve årene.
– Maleriet gir inntrykk av at figuren er i bevegelse. Bakgrunnen bygger opp figuren, og formen er oppløst, slik at det fremstår som at det er en person som faktisk er på vandring, sier Tuv.
Han fremhever hvordan Nerdrum har malt hånden som vinker publikum med seg på ferden:
– Han har malt der fingeren var, og der den er nå. Det er slik øyet fungerer. Øyet oppfatter stedet der fingeren var, og der den er, på samme tid. Samtidig er ikke linjen stram, slik at den kan fortsette å bevege seg, forklarer Tuv.
I verdensrommet
Ved siden av øde landskap og skogsmotiv, som preger store deler av Nerdrums senere produksjon, har også et tredje landskap av et mørkere slag blitt innført.
– Rombildene er en videreutvikling av eksperimentelle motiver fra 1960-tallet, i utgangspunktet inspirert av feberfantasier i barndommen, sier Tuv og legger til:
– Her er mennesket suverent i fokus, og den generelle samfunnsordenen har opphørt å eksistere.
Tuv forklarer at i noen av Nerdrums nyeste verker blir vi vitne til overgangsfasen til rombildene: Underverdenen, der menneskene befinner seg i en tilstand uten klær og uten hår.
– Figurene er strippet for alt, som om de var levende spøkelser. Inspirert av Håpet av George Frederic Watts har Nerdrum også introdusert et heliosentrisk perspektiv, hvor figurene blir observert nedenfra og Jorden som fra verdensrommet, sier Tuv.
Mens han studerer maleriet «Happy Boat» teller han hvor mange ganger hodet går opp i kroppen på figurene — ni ganger. Hodet er mindre enn hva det er i virkeligheten. Tuv forklarer at dette er en metode for å opphøye mennesket – gjøre det grandiost.
Bruker Apelles-paletten
Siden midten av 2000-tallet har Nerdrum brukt Apelles-paletten, som består av hvitt, gult, rødt og sort. De kalde tonene i verkene som fremstår som blå er egentlig kun graderinger av grå, forklarer Tuv.
– En korrekt avbildning har aldri vært nok for Nerdrum. Hans mål har vært historiefortelling, og nå, mer enn noensinne, knytter han figurene sammen gjennom en pulserende rytme av evighet, forklarer han poetisk.
Tuv går mer i detalj om hvordan de grove strøkene og de myke overgangene får motivene til å fremstå som om de er fra en drøm, der karakterene blir levende vesener.
– Historiene vi er vitne til i maleriene gjenskaper øyeblikk der liv står på spill, øyeblikk av alvor og hengivenhet. Øyeblikk vi i hemmelighet lengter etter fordi de forteller oss hvem vi er.
Har ingenting med naturalisme å gjøre
Tuv tar oss med til maleriet «Memorosa», der en kvinne blir stukket ned og myrdet foran et barn.
– Dette maleriet har ingenting med naturalisme å gjøre, sier Tuv, som for å understreke forskjellen til såkalt fotorealisme.
– Dette er regissering og manipulering, sier han og henviser til lykten som holdes opp av den eldre mannen, og hvordan lysstrålen er manipulert til å se ut som den spidder kvinnen på lik linje med spydene.
– Du kan også se at det er forbindelse mellom farven på klærne hennes og den blodrøde skyen som kommer ut av solen. Handlingen i figurene blir med andre ord forsterket av det som skjer i naturen.
Tuv går over til ansiktet på kvinnen i maleriet. Han peker på øynene. Eller, rettere sagt, de ikke-eksisterende øynene. Han understreker at det viktige ikke er de spesifikke detaljene, men hele kroppens energi.
– Malingslagene er lag av følelser. Nerdrum gjengir ikke ansiktet. Han graver inn i det. Han graver og graver inn mot ansiktets sanne identitet, avslutter Tuv.
***
Utstillingen «You see we are blind» varer frem til 13. april på Fineart i Oslo. Deler av den reiser videre til BGE Gallery i Stavanger hvor «You see we are blind Part two» vil henge mellom 27. april – 25. mai. På denne utstillingen vil også nye bilder bli vist frem.