4 gåtefulle filmer å se på halloween

Skrevet av | 31. oktober 2022

Det sies at den 31. oktober er den skumleste og mest mystiske dagen i året. Kanskje det finnes et flik av sannhet i denne oppfatningen. Eller kanskje dette har blitt sagt som en strategisk manøver for å få folk til å klamre seg inntil hverandre?

Høsten bærer med seg mye spenning og glede, men den kan også kjennes kald og ensom. Skole, jobb og rutiner krever sin plass i hverdagen igjen, dagene blir stadig kortere og den dalende temperaturen beordrer deg til å bytte ut hele garderoben.

Det er i slike tider at det blir ekstra viktig å rekke ut en hånd til sine nærmeste. Det er nå man skal invitere venner over til middager, overnattingsfester og filmkvelder. Hvis man i tillegg setter på en litt skummel eller forvirrende film blir det desto mer naturlig å søke fysisk kontakt med sin sidemann.

Her er en liste på fem filmer som vekker lysten på mystikk og gåter i enhver høstmelankoliker.

1. Mordmysteriet på Manhattan (1993) av Woody Allen

«Claustrophia and a dead body – this is a neurotic’s jackpot» sier Woody Allen i den kjente heisscenen fra «Mordmysteriet på Manhattan», som han spiller sammen med Diane Keaton. © Tristar Pictures

Hvem sier at halloween kun skal handle om skrekk og gru?

Et sikkert tegn på en god film er hvis du og din ledsager går ut av kinosalen og er i full diskusjon om det dere nettopp så. Med sin mysterikomedie Mordmysteriet på Manhattan mestrer Allen kunsten å holde mystikken oppe helt til aller siste minutt av visningen. Selv om finalen vitner om en konklusjon på det hele, er det fremdeles vanskelig å ha sett hele filmen uten å stille seg selv spørsmålet én gang: Var det virkelig det som skjedde?

Plottet starter med et alminnelig ektepar som etter en kveld på byen støter på et annet ektepar. Det viser seg at dette ekteparet bor rett ved og i samme leilighetskompleks. Etter mye om og men, makter de til slutt å invitere dem inn på kaffe og kaker. Dagen etter får de vite om et høyst uforventet dødsfall. Konen til ektemannen de traff dagen før har gått bort grunnet et hjerteinfarkt. Carol (konen til Larry som spilles av Woody Allen selv) blir nærmest rammet av en ny livskraft idet hun hører om den forferdelige nyheten om naboen. Overbevist om at dette aldeles ikke var en helsedefekt, men et mord – bestemmer hun seg for å vie sine kommende dager til å finne ut av hvem som drepte den uheldige fruen.

Proppet full av ekteskapskrangler, fobier og farlige manøvre, er dette en Woody Allen på sitt aller morsomste. Og kanskje også på sitt mest mystiske.

2. Donnie Darko (2001) av Richard Kelly

– Istedenfor å bli sittende med en følelse av at man kanskje ikke tør å sove alene den natten, blir man heller overveldet med et hav av spontane teorier om filmens handling og moral, skriver Aftur S. Nerdrum om klassikeren «Donnie Darko» © Flower Flims

Sjangrene science fiction og psykologisk thriller i kombinasjon med hverandre er en oppskrift som enten kan ende opp med å ødelegge en film eller gjøre den til et mesterverk. I Richard Kelly sitt tilfelle var han heldig med sammensetningen av ingredienser. Donnie Darko er og blir en elsket halloween-klassiker. Dette kommer trolig av at mystikken i fortellingen overgår den skumle atmosfæren. Istedenfor å bli sittende med en følelse av at man kanskje ikke tør å sove alene den natten, blir man heller overveldet med et hav av spontane teorier om filmens handling og moral.

Passende nok foregår dramaet i høstmåneden oktober. Året er 1988 når den seksten år gamle, emosjonelt ustabile hovedkarakteren Donnie innser at han begynner å se syner. Illusjonene hans viser en gedigen kanin som heter Frank. Frank forteller ham at verden kommer til å ende om tjueåtte dager. Alle rundt ham er overbevist om at det han opplever er ren innbilning, men Donnie er usikker. På en eller annen finurlig måte får filmskaperen publikum til å tro på det sekstenåringen opplever, samt en hel del andre ting som er utenfor vår menneskelige forståelse. Tidsreise er blant annet et gjennomgående tema i dramaet – et fargerikt virkemiddel som faktisk får et ellers surrealistisk plott til å fremtre som høyst sannsynlig gjennom protagonistens øyne.

Kommer verdenen til å gå under om tjueåtte dager? Se filmen, og du vil raskt skjønne at dette kanskje ikke er det mest sentrale dilemmaet med fortellingen.

3. Shutter Island (2010) av Martin Scorsese

– Hvis du har et ønske om å sette hjertet i halsen denne allehelgensaftenen, er det ikke en film om spøkelser eller monstre du burde spille av på storskjermen. Da burde du heller gå for Scorsese sin psykologiske thriller Shutter Island, skriver Aftur S. Nerdrum. Bilde av Leonardo DiCaprio som Teddy Daniels og Emily Mortimer som Rachel Solando. © Paramount Pictures.

Hvis du har et ønske om å sette hjertet i halsen denne allehelgensaftenen, er det ikke en film om spøkelser eller monstre du burde spille av på storskjermen. Da burde du heller gå for Scorsese sin psykologiske thriller Shutter Island – filmen man med sikkerhet kan si at forandrer seeren sitt syn på psykiske lidelser for alltid.

Filmen er basert på Dennis Lehanes sin roman med samme tittel fra 2003, og ble utgitt på norsk under tittelen De gales øy. Hovedkarakteren Teddy Daniels er fra det føderale politiet i Amerika og har blitt sendt – sammen med sin partner Chuck – til et psykiatrisk fengsel på en øy for å etterforske en sak om en forsvunnet pasient. Kort tid etter ankomsten dukker det opp en storm som forhindrer dem i å forlate øyen på flere dager. Dette gjør at de to etterforskerne får mer tid til å undersøke de skjulte sidene ved det psykiatriske anlegget. Teddy legger merke til at flere og flere ting ikke henger helt på grep, og et par urovekkende spørsmål begynner å surre i bakhodet hans: Forsøker de å holde dem fast der på øyen? Er pasientene virkelig gale eller er det legene og personalet som har overbevist dem om at de er det?

4. Den tredje mann (1949) av Carol Reed

Bilde av Orson Welles som Harry Lime i filmen «Den tredje mann». © Selznick Releasing Organization

For den som vil beholde kvelden like sivilisert og anstendig som mystisk, er kanskje en klassisk film noir fra slutten av førtitallet å foretrekke fremfor en Hollywood-storfilm av nyere dato. I så fall er Den tredje mann av Carol Reed midt i blinken for deg.

Handlingen finner sted i etterkrigstiden i Wien, da byen enda var oppdelt i fire okkupasjonssoner. Forfatteren Holly Martins ankommer hovedstaden med formål om å huke tak i noen gode opplysninger om sin nylig avdøde venn Harry Lime. En portvakt forteller ham at det var to menn som fraktet den forulykkede bort til et ukjent sted, og at det skal ha vært en tredje mann innblandet – en mann det viser seg at ingen i byen vet hvem er. Hollys ønske om å vite sannheten fører ham etterhvert ut på dramatiske stier i mørke bakgater og underjordiske kloakksystem.

Hvem er den tredje mannen, og hva slags påvirkning har han hatt på den myrdede Harry Lime?

*

Så gjenstår det bare å vite: Blir gåten løst før rulleteksten settes i gang, eller er slutten åpen for tolkning, som med Allens film? Uansett utfall kan jeg love deg intense, nattlige diskusjoner mellom deg og dine venner over godteriskålen.

Nylig besøkte Sivilisasjonens Adara Ryum og Carl Korsnes «Podcasten uten navn». Sammen med programleder Dag ...
De siste dagene har vandalisering og ødeleggelse av monumenter i vestlige land eskalert med få ...
De mange kystbyene langs Oslofjorden bugner av utstillinger og åpne gallerier i sommersesongen. Tidligere denne ...