Vår samtid dyrker stadig viktigheten av å ikke ta på «en maske», men tenker sjeldent over denne maskens egentlige funksjon. Vi reagerer med mistro når noen er forfengelige, men hva er forfengelighetens alternativ? Hva er i det hele tatt forfengelighet? – En vakker holdning, vil jeg hevde, og den egenskap som fremtvinger skaperevnen og det Les videre
Da jeg leste Kants detaljerte beskrivelse om hvordan en “negerslave” skal piskes mest effektivt, kunne jeg ikke tro mine egne øyne. Men det som rystet meg enda mer var alle akademikerne som tok filosofen i forsvar, med tanke på at det er nettopp høyt utdannede som har vist seg å være mest positive til fjerning Les videre
Modernistene bygger ikke sine skaperverk på empirisk kunnskap — likevel krever de tilskuerens uforbeholdne forståelse. Med andre ord forsøker de å tvinge virkeligheten til å stemme overens med deres forestillinger.  Tendensene har ligget og gruet en god stund — faktisk helt siden Opplysningstiden, hvis betegnelse er langt mer passende for datidens England og Frankrike, enn Les videre
Hans Rotts Symfoni i E-dur, eller Den nye symfonien (efter Mahlers betegnelse), er blitt fremført i Sverige, Danmark, Finland, og en rekke andre land i Europa, Nord-Amerika og Asia. Nå er det på tide å få musikken til Bruckners favorittelev, hvis toner Mahler regelrett kopierte, til Oslo-Filharmonien. Efter hva jeg har forstått har Oslo-filharmonien under Les videre
Denne uken skulle Ibsenfestivalen gått av stabelen på Nationaltheatret. Grunnet tingenes tilstand utsettes festivalen på ubestemt tid. Utsettelsen gir oss anledning til å reise noen lenge fortrengte spørsmål: Er Ibsens dramatikk lenger tjent med Ibsenfestivalen? Og er ikke den postmoderne Ibsen blitt så gammeldags og oppbrukt, at det er på høy tid å tenke nytt Les videre