Roseslottet til Vebjørn og Eimund Sand åpner portene i juni

Publisert 19. mai 2020 av

Maleri- og skulpturparken Roseslottet skulle etter planen åpnes den 8. mai, som en markering av 75-årsdagen siden frigjøringen av landet, men som mye annet i samfunnet har også Roseslottet vært nødt til å holde stengt for å følge smittevernsrestriksjonene i forbindelse med koronaviruset.

Monument på Frognerseteren i Oslo står i disse dager tomt, og det har lenge vært uvisst når det kan åpne for publikum.

Nå er imidlertid ventetiden for å oppleve parken snart over. «Gullslottet i skogen» åpner dørene 13. juni kl. 10. 

Feiring av frigjøringen

Roseslottet er bygget opp av fem lysende søyler på 30 meter, som sett ovenfra er plassert som en stjerne, og skal symbolisere de fem krigsårene Norge var krig mot Tyskerne under okkupasjonen av Norge i årene 1940 – 1945. 

«Vi berører både kjente og mindre kjente sider ved okkupasjonen: krigsfangenes lidelser, de ukjente enkelt-individene, hverdagslivet, krigsseilernes drama, motstandskampene i sør og nord. Forfølgelsen av de norske jødene får stor oppmerksomhet i billedserien og antisemittismen, før og under krigen, skildres» står det på Roseslottets hjemmesider.

En hovedattraksjon i Roseslottet er serien med Vebjørn Sands malerier som alle viser Norge under krigsårene. Sand har arbeidet med maleriene i mer enn tre år. Her er maleren i sitt studio i New York City. Foto: Gallery Sand.

Gjennom individets øyne

En hovedattraksjon i maleri- og skulpturparken er serien med Vebjørn Sands malerier som alle viser Norge under krigsårene. Sand har arbeidet med maleriene i mer enn tre år. Over 30 av maleriene er portretter av gjenlevende motstandsfolk, en serie som kalles «Tidsvitner». Samtlige av Sands malerier omslutter det store lysende geometriske monumentet, skapt av Eimund Sand, som ligger som et hjerte i midten av parken.

Roseslottet er et prosjekt med mål å formidle okkupasjonens historie gjennom individets øyne. Nå som portene snart åpnes, får publikum anledning til å erfare disse inntrykk – portretteringen av disse menneskelige skjebner – med egne øyne.

Dagens kultur vektlegger ofte det man i realiteten ikke kan
Har man forlest seg på nyheter, kan man få inntrykk
 Gå aldri fra meg (2005) av Kazuo Ishiguro er ikke