Skal det være en Mocciavelli? | Nyopprettet kaffeselskap donerer 20 prosent av overskuddet til filosofiutdannelse

Skrevet av Carl Korsnes | 11. november 2020

Det nyoppstartede amerikanske kaffeselskapet A Posteriori Coffee Co. reklamerer med at selskapet skal donere 20 prosent av selskapets overskudd til filosofiutdannelse. Tiltakene selskapet skal sponse er filosofiprogrammer som rettes mot særlig unge, samt organisasjoner som tilgjengeliggjør filosofisk kildemateriale til allmennheten.

Det er filosofinettstedet Daily Nous som først skriver om det nye kaffeselskapet, som kan tilby kaffeblandingene «Mochiavelli», «Voltaire’s Vantage», «Americano Pragmatism» og «Übermensch – Extra Caffeine Blend».

Flere av navnene på kaffeblandingene til A Posteriori Coffee er ordspill på kjente filosofer eller filosofiske begreper. Skjermdump fra nettbutikken til A Posteriori Coffee (aposterioricoffee.com).

Gir kaffen æren for filosofigraden

Grunnleggeren av selskapet, Will Misback, har bakgrunn fra filosofiprogrammet ved University of Pittsburg. Etter endt skolegang bestemte han seg for å kombinere sine to lidenskaper: kaffe og filosofi.

– Jeg gir mye av æren for det arbeidet som lå bak filosofigraden min til den energien og produktiviteten som kaffen gav meg, sier Misback.

Som filosof er han ikke alene om å ha et nært forhold til den svarte, koffeinrike drikken. Den franske opplysningsfilosofen Voltaire er for eksempel kjent for å drikke rundt 40-50 kopper kaffe daglig. Mens den danske filosofen Søren Kierkegaard drakk sine daglige porsjoner med en mengde sukker. Han skal ha hatt rundt 50 kaffekopper i huset, og når han skulle ha seg en kaffetår, pleide han å be sin sekretær velge én av koppene og gi en filosofisk gyldig grunn for valget av kopp.

Skisse som viser den danske filosofen blir servert en av sine mange daglige kopper kaffe. Illustrasjon: «Søren Kierkegaard som kafégjest» (1843) av Christian Olavius Zeuthen.

Mener filosofi nedprioriteres

Selskapets misjon er å bidra til å endre på det de anser som en negativ trend innen amerikansk skolesystem, nemlig nedprioriteringen av filosofi. På nettsidene til A Posteriori Coffee, som er kun noen uker gammel, står det:

«Vi mener at filosofi bør være en innarbeidet del av alles utdannelse. Filosofi er en av de beste måtene å forbedre ens kritiske tenkning, leseforståelse, skriveevner og resonneringsevner på. Dessverre overses ofte filosofi i timeplanen til elever før de når universitetet.»

Per i dag er selskapene som står på kaffekompaniets donasjonsliste de amerikanske organisasjonene Philosophy Learning and Teaching Organization (PLATO)Stanford Encyclopedia of Philosophy (SEP) samt American Philosophical Association (APA).

Selskapet sender ennå ikke internasjonalt, så i første omgang er det kun amerikanere som kan nyte de filosofiske bønnene.

I lys av stadige kutt i filosofiprogrammet, den årlige debatten om fjerning av ExPhil, samt at filosofi er så godt som fraværende i barne- og ungdomsskolen, er det kanskje på tide at Friele og Evergood får en filosofisk konkurrent her til lands.

For ikke så lenge siden trodde fremtidsoptimistene at den gylne tid var kommet, hvor all ...
-Å investere i et klassisk figurativt maleri er som å få et menneske inn i ...
Har man et poetisk lynne i våre dager, er det lett å romantisere fortiden. Vi ...