Betro deg til biene (2018) er en feminin film, regissert og skrevet av kvinner. Men det er ikke nödvendigvis en jentekveld-favoritt.
Betro deg til biene handler om en dypere, mystisk kontakt med biene og følelseslivet til ensomme, uglesette damer. Handlingen foregår i en landsby på 1950-tallet i Skottland hvor den unge Charlie Weekes blir banket opp av klassekameratene av den fjollete grunn at hans ene forelder er innflytter. Efter skoletid kommer han hjem til sin kjærlige, men fortvilte mor som gjerne står og gråter over klesvasken. Den krigsskadede faren Rob er fraværende. Han vil ikke ta forpliktelsene som far og er på full fart ut av huset. Weekes-familiens fremtid står på gyngende grunn i mange henseender, for det Lydia får i lønn for arbeidet på tekstilfabrikken er ikke nok til å dekke husleien engang.
Men Charlie finner trøst hos biene. Den lokale legen dr. Jean Markham, som stødt må undersøke hans slagskader, viser ham bikubefarmen som står i haven på eiendommen til hennes avdøde far. På oppfordring fra legen begynner han å betro seg til biene om familiens problemer. Hun sender ham hjem med romaner og notatbøker, lykkelig over de få vennene hun kan få. Blant bygdefolket skravles det nemlig om hennes mørke fortid som dameforfører.
Og fortiden innhenter henne når Lydia og Charlie efter flere advarsler sparkes ut av sitt eget hjem og blir nødt til å flytte inn hos dr. Markham.
Det er vakkert for øyet å se Betro deg til biene. Filmbildene er nokså velkomponerte, tilbakeholdte i farven av et engelsk gråvær som følger historien fra begynnelse til slutt. Holliday Grainger gjør en strålende rolle som den danseglade moren Lydia Weekes, og fremviser et troverdig skuespill som mannslei lesbekonvertitt.
Store deler av filmen går rolig for seg, men det er en oppsiktsvekkende, avskyelig scene i den delen manusforfatteren Blake Snyder kaller bad guys close in. Her finner Rob og hans familie det for godt å begå en rufsete tvangsabort på hans søster Annie Stock. Stakkars Annie hulker og slår fra seg til ingen nytte mens hun holdes ned mot sengen! Så omfattende er skadene at hun holder på å blø ihjel idet dr. Markham i all hast kommer henne til unnsetning. Men her ender denne delen av fortellingen noe uforløst, for man får ikke vite hva som skjer videre med Annie.
Den største svakheten med denne filmen er faktisk biene, og her virker det som at manusforfatterne har tydd til nødløsninger for å løse de mest utfordrende komplikasjonene ved dramaet. Biene fungerer som en slags metafor, men de går bokstavelig talt løbsk og redder til slutt dagen ved å forhindre Lydia i å bli voldtatt av sin ektemann.
Alt i alt er dette likevel en vellykket film som er verdt å se.