Hedrer sin oldefar med å gjenopprette Salongen i Paris i Galleri Skredsvig

Skrevet av Aftur S. Nerdrum | 10. juni 2020

Den 20. juni åpnes en salong à la le Salon fra 1800-tallets Paris, i Galleri Skredsvig ved kunstnerhjemmet Hagan i Eggedal. 

Lokalene blir fylt opp med Skredsvigs motiver i polerte gullrammer, deriblant gullmedaljemaleriet, Ferme a Venoix, som kommer til låns for to år fra Caen i Frankrike. 

– Jeg er selvfølgelig veldig stolt av å ha fått reist et eget galleri for oldefar ved hans kunstnerhjem, Hagan i Eggedal, sier Skredsvig. Foto: Hege Christina Skredsvig.

Vil gjenskape salong-begrepet

Hege Christina Skredsvig er galleriets leder og oldebarnet til Christian Skredsvig. Hun føler seg beæret over å få sjansen til å inkarnere et historisk minne som også bærer emosjonell verdi.

– Jeg er selvfølgelig veldig stolt av å ha fått reist et eget galleri for oldefar ved hans kunstnerhjem, Hagan i Eggedal. Og i sommer får utstillingen et særpreg. 

I årets ustilling er lokalene malt i en dyp rødfarve, skriften på veggene er av gull, og det er blå fløyelsbenker i rommene for å skape en ordentlig «salong-stemning», skriver Aftur S. Nerdrum. Foto: Hege Christina Skredsvig.

Skredsvig forteller at den største drivkraften for henne er å gjenvinne en tapt, klassisk tradisjon.

– Salongen i Paris er ikke hva den engang var da min oldefar vant gullmedalje der i 1881. Dengang hang maleriene tett i tett fra gulv til tak. Det kunne være flere tusen malerier i de store salongrommene som var malt i forskjellige farver.  Men Salon des artistes Francaise er i dag som en stor messehall med samtidskunst på hvite vegger. Det er trist, sier hun. 

Skredsvig påpeker viktigheten av å innrede lokalene med et stilsikkert øye. I årets ustilling er lokalene malt i en dyp rødfarve, skriften på veggene er av gull, og det er blå fløyelsbenker i rommene for å skape en ordentlig «salong-stemning». 

– Jeg vil gjenskape salong-begrepet og henge maleriene tett i tett slik oldefar ville husket det, sier hun fornøyd. 

Første og eneste nordmannen til å vinne gullmedalje 

Til tross for hans berømte norske naturlandskaper som nærmest står som ikoner fra det som gjerne kalles den norske gullalderen, blir Christian Skredsvig (1854 – 1924) ofte regnet som den «mest franske» av de norske billedkunstnere.  

Illustrasjonsbilde: “Seljefløyten” (1889) av Christian Skredsvig. Kilde: Privat eid.

I 1880 slo han igjennom i Paris, da han ble antatt på le Salon med maleriet, Snekjøring ved Seinen. Kun ett år senere vant han gullmedaljen for maleriet Une ferme a Venoix (En bondegard i Venoix). Han var den første og eneste nordmannen til å vinne en slik pris. 

Min Ferme À Venoix var placeret paa chimaisen mellom Sargent og Blanche`s portrætbilleder. Det var en sukces, en umaadelig fryd og lykke betog mig. Jeg var kommet op i rækken blant kunstnere, skriver Christian Skredsvig i sin selvbiografi Dage og Nætter Blandt  Kunstnere (1908).  

I 1880 slo han igjennom i Paris, da han ble antatt på le Salon med maleriet, Snekjøring ved Seinen. Kun ett år senere vant han gullmedaljen for maleriet Une ferme a Venoix (En bondegard i Venoix). Illustrasjonsbilde: “En bondegard i Venoix” (1881) av Christian Skredsvig. Kilde: Privat eid.

Stolt av oldefarens klassereise 

Tradisjon og kulturarv har bestandig vært viktig i Skredsvigs liv. I 2016 gjorde hun ære på sin oldefar med å åpne Galleri Skredsvig. I dag oppgraderer hun drømmen med fremkallingen av et parisisk minne. 

Foto av gullmedaljen fra Salongen i Paris. Kilde: Privat eid.

– Jeg er stolt av oldefars klassereise. Han er som Askeladden i malerkunstens gullalder, sier hun.

Skredsvig forteller om sin oldefar, som var født i relativt enkle kår på Geithus i Modum. Som femten år gammel reiste han til Kristiania på tegneskole, og deretter tok han fire år på kunstakademiet i København. I München studerte han for å bli dyremaler og i Paris gikk det bare én vei. Som 27 år gammel mottok han gullmedalje på le Salon. Da ble det skjellsettende for både hans karriere og sosialliv. 

Til tross for mye å leve opp til, er oldebarnet optimistisk for mottagelsen av det nye konseptet. 

– Gullmedaljemaleriet er utlånt fra den franske stat og vises i galleriet i 2 år. Dette blir sensasjonelt, sier hun.

Utstillingen le Salon åpner den 20. Juni i Galleri Skredsvig på Hagan, (Christian Skredsvigs kunstnerhjem). Les mer på museets hjemmeside, skredsvig.no 

«De har munn, men taler ikke. De har øyne, men ser ikke. De har ører, ...
Kavende basker en mor med to småtasser seg inn på bussen. Vogn, handleposer, votter, inn ...
Dagens kultur vektlegger ofte det man i realiteten ikke kan måle og ikke kan se. ...