Gjør huset ditt mer holdbart og miljøvennlig med klassisk oljemaling på veggene

Publisert 19. juni 2022 av

Å pusse opp et hus tar tid og krefter. Derfor kan det være frustrerende å se at malingen begynner å flasse av bare et par år efter at man har malt to strøk på ytterveggen. 

I efterkrigstiden har de fleste hus blitt malt med alkyd- eller akrylmaling, som legger seg som en filt på utsiden i stedet for å suge inn i treverket. Men det finnes klassiske alternativer som ikke er umiddelbart tilgjengelige på den nærmeste malerforretningen. 

Stine Aamodt fra Tradisjon & Dekor har restaurert flere eldre bygg og er godt kjent med de ulike teknikkene. Til utendørsbruk anbefaler hun linolje- og komposisjonsmaling, som inntil 1940-tallet faktisk var de vanligste alternativene.

Stine Aamodt fra Tradisjon & Dekor har restaurert flere eldre bygg og er godt kjent med de ulike teknikkene. Til utendørsbruk anbefaler hun linolje- og komposisjonsmaling, fremfor alkyd- og akrylmaling. Aamodt forklarer at molekyler i alkyd- og akrylmaling er for store til å trenge godt nok inn i de fleste overflater. Kommer det mye vann inn i treverket, for eksempel, kan det bli fanget bak den plastbaserte malingen og skape problemer. Foto: Julie Brundtland.

Det vedlikeholdsfries tyranni

Aamodt mener at det finnes et hav av lærdom man kan hente fra historien og at det er viktig å gi seg selv god tid i planleggingsfasen.

– Hvorfor er linolje- og komposisjonsmaling bedre enn alkyd og akryl?

– Fordi dette er produkter som er nedbrytbare. Før «det vedlikeholdsfries tyranni» var maling ment som et offersjikt for overflaten som var behandlet. Vedlikeholdsfritt betyr jo bare at det ikke kan vedlikeholdes, ikke at det varer og er fint over lang tid, sier Aamodt og utdyper:

– Det beste er en nedbrytbar flate som er lett å bygge opp igjen etter behov. Bare tenk deg hvor mye enklere og billigere det var å vaske en sliten låvevegg malt med komposisjonsmaling, for så å ferdigstille veggen med kun ett strøk. Hvor mange låvevegger malt med efterkrigsmaling er det ikke som står som en trussel for dens eier og flasser av. Det koster så mye mer penger og tid og er slett ikke noe bedre offersjikt for underlaget.

Moderne malinger er plastbaserte og legger seg som en filt på utsiden i stedet for å suge inn i treverket. Foto: Identity Photogr@phy.

På molekylnivå 

Aamodt forklarer at molekyler i alkyd- og akrylmaling er for store til å trenge godt nok inn i de fleste overflater. Kommer det mye vann inn i treverket, kan det derfor bli fanget bak malingen og skape problemer. 

– Linolje, som har mye mindre molekyler, vil trekke inn i treverket for så å ekspandere under herding. Den er diffusjonsåpen til en viss grad, så fukt kan vandre i stedet for å bli stående på ett punkt.

– Hvordan går man frem hvis man ønsker å male over en alkyd- eller akrylmalt husvegg med linolje?

– Om det ikke er fare for råte grunnet for tett maling, kan man fint vaske, pusse og male over med tradisjonelle malingstyper. Komposisjonsmaling kan ikke males på flater malt med noe annet. Om man ønsker fullt utbytte av at malingen er diffusjonsåpen må man fjerne malingen under med for eksempel infrarød varme eller malingsfjerner.

Hva holdbarhet angår, er linoljemaling den soleklare vinneren, men komposisjonsmaling, som også kalles falurød eller rugmaling, er faktisk det eneste alternativet som er helt giftfritt i tillegg til å være mere hurtigtørkende. 

Hva er best?HoldbarhetHelse & miljøTørketid
Linoljemaling✅ ✅✅ 
Komposisjonsmaling✅ ✅ ✅ 
Alkydmaling 
Akrylmaling❌❌✅ ✅
Tabellen er utarbeidet på grunnlag av ubehandlet tettvokst treverk som er beregnet for lang levetid til utendørs bruk.

Høvlet eller uhøvlet panel?

Flere huseiere har sikkert opplevet at alkyd- og akrylmaling sitter bedre på uhøvlet panel og at man av den grunn må mette overflaten med mer maling. Ved bruk av linoljemaling, anbefaler Aamodt det rakt motsatte:

– Gamle hus har gjerne høvlet panel av både estetiske og praktiske grunner. Moderne maling, som har ti til hundre ganger større molekyler enn linolje får dårlig heft i veden på høvlet, tettvokst trevirke. Derfor krever den moderne malingen en overflate som kan suge til seg større molekyler og en rufsete overflate for å få god nok vedheft. Man kan fint male på uhøvlet treverk med linolje også, men den ujevne overflaten gjør at man lett kan få sig og det er vanskeligere å oppnå et godt resultat, forklarer hun.

– Hvorfor har man gått bort fra linoljemaling i senere tid?

– Jeg tror det handler mye om industriens fremvekst. Nye malingsprodukter produsert på fabrikker, hvor kvaliteter som hurtig tørketid, homogen overflate som holder seg blank og ikke minst tilgjengelighet, er kanskje mer forførende enn teknisk kunnskap basert på erfaringer fra håndverkeren, sier hun og legger til:

– Og det at man fant olje satte jo virkelig fart på malingsproduksjon, da petroleum er mye brukt i moderne malinger. 

Fordelene ved innvendig bruk av linoljemaling

Både alkyd- og akrylmaling har ifølge Aamodt mange løsemidler i seg som frigis i luften både når man maler og i herdeprosessen efterpå. Til innendørs bruk må man derfor være spesielt oppmerksom på hvilken malingstype man anvender. Løsemidler i petroleumsbasert maling inneholder flyktige organiske løsemidler som kan være skadelige for helsen, både på kort og lang sikt. Dette til tross for at nesten all innendørs maling som selges i Norge i dag er petroleumsbasert. I alkydmaling frigis fettløselige avgasser. Mikroskopiske plastkuler, som utgjør en del av bindemiddelet i akrylmaling, frigis i luften under og i lang tid efter påføring, kan Aamodt opplyse om.

En dør dekorert av Stine Aamodt. Foto: Tradisjon & Dekor

– Innvendig er det dessuten estetiske grunner til å bruke tradisjonelle malingstyper som linolje, eggoljetempera og emulsjonsmaling. Disse malingene blir pigmentert med naturlige pigmenter fremfor syntetiske, og reflekterer lys på en mye vakrere måte enn alkyd og akrylmalinger. Når disse malingstypene har herdet etter et par dager, gir de ikke fra seg avfallsstoffer til omgivelsene, i motsetning til akryl som vil stå og «gasse» i flere måneder.

Tradisjon & Dekor har både restaurert og dekorert nytt innvendig med klassiske mønstre. Stine Aamodt har et par tips til de som ønsker å gjøre det samme:

– Når man skal begynne å skissere ville jeg finne eksempler på tidligere utførte dekorasjoner. Når formuttrykket er bestemt, er fargesammensetningen helt essensiell for god harmoni i rommet. Nå må alle elementer med. Dører, vinduer, gulv, og så videre. Kanskje løfter det helheten å imitere edelt treverk eller marmor på noen bygningsdeler også. Se hele rommet, og aller helst huset, i en sammenheng. Det kan fort bli rotete med mange former og farver om det ikke er planlagt. En litt begrenset og naturlig palett kan være til stor hjelp og bli en fargerik fryd for øyet.

I Munchmuseets utstilling Svaneprinsessen – russisk kunst 1880 – 1910 får man bli med inn ...
Mektige og spektakulære malerier møter beskueren idet man går inn i Arne Paus’ atelier på ...
Det nyoppstartede amerikanske kaffeselskapet A Posteriori Coffee Co. reklamerer med at selskapet skal donere 20 ...