Frem med dansestøvlene | Oslo konserthus feirer høstens uforutsigbarhet

Skrevet av | 11. oktober 2021

Hva:
Pjotr Tsjajkovskij Variasjoner over et rokokkotema, for cello og orkester
Anne-Marie Ørbeck Symfoni i D-dur

Hvor:
Oslo konserthus

Når:
13. oktober kl. 19.00

Hvem:
Ingar Bergby dirigent
Sandra Lied Haga cello

PublikUng tilbyr et ubegrenset antall gratisbilletter til denne konserten – til deg som er mellom 18 og 30 år.

Husk at du må være registrert medlem i PublikUng for å kunne benytte deg av dette tilbudet. Påmelding til konserten gjøres via PublikUngs PÅMELDINGSSKJEMA.

Sivilisasjonen samarbeider med organisasjonen PublikUng i å promotere klassiske konserter. Öde S. Nerdrum har derfor skrevet følgende tekst om ukens konsert:

***

Cellist Sandra Lied Haga. Foto: Oslo-Filharmonien.

Frem med dansestøvlene – Oslo konserthus feirer høstens uforutsigbarhet

Onsdag 13. oktober kl. 19 fremføres to underlige musikkstykker i Oslo konserthus. Jeg sier underlige fordi de to stykkene som fremføres er begge relativt ukjente, men også fordi undertegnede selv har undret over meningen med disse verker. På programmet står det som er regnes som den første norske symfonien skrevet av en kvinne, men aller først sparkes konserten i gang med en cello-konsert av Tsjaikovskij, kalt «Rokokko-variasjoner».

Denne konserten av Pjotr Tsjaikovskij starter med et originaltema i «rokokko-stil», efterfulgt av åtte variasjoner. Det første underlige ved denne konsert er selve åpningstemaet. Første gang jeg lyttet til det, var jeg nødt til å dobbeltsjekke – fikk jeg egentlig med meg begynnelsen? Strykerne hvisker temaet, men jeg får en følelse av at musikken er midt i en musikalsk setning.

Det kan virke som Tsjaikovskij vil gi oss en følelse av at vi trer inn døren til et rokokko-ball hvor festen allerede er godt i gang. Videre følger variasjonene som stort sett er lystige sidesprang fra temaet, men som også når et vemodig klimaks i syvende variasjon. Finnes det en bedre årstid for fremførelse av denne konserten enn høsten? Det hadde nesten vært en fordel om de gamle Covid-relgene fortsatt gjaldt, så man hadde litt plass til å sparke fra seg! Cello-solisten får virkelig lekt seg, akkompagnert av et nokså tilbakeholdent orkester. Faren med denne konserten er at den er så uforutsigbar at det kan være lett å falle av, og det er derfor undertegnede gir alle lesere hjemmeleksen å lytte gjennom stykket før dere dukker opp i finstasen på konserthuset den 13. oktober.

(Tidligere fremførelse i Oslo med Truls Mørk.)

Dette gjelder også hovedstykket for kvelden som ved første lytt ikke er stort mer angripelig. Men la dere ikke lure! Oppsetningen av symfoni i D-dur av Anne-Marie Ørbeck (1944) handler om mer enn bare politisk korrekthet, det er rett og slett en fin symfoni.

Første sats begynner med en rolig overlegenhet, ikke så ulikt stykket til Tsjaikovskij, men blir litt vanskeligere å få tak på efter hvert. I andre sats skjer det imidlertid noe, og dette er muligens kveldens høydepunkt. Ørbeck har nemlig her skrevet en meget nostalgisk sats. Åpningen er enkel i sin kompleksitet og dette er kjennetegnet til stor musikk. Violinene setter tonen fra første stund med en underlig nostalgisk melodi, som fører hvorhen? Men det er i mørke det skjer. Cellistenes, men også efter hvert annen violin og violaenes svar på violinenes klagesang transformerer i løpet av noen minutter den vemodige melodien til et inderlig håp. Ørbeck smeller skamløst harpe på toppen og sammen med et underlig fløyteparti krones kvelden med gjenklang fra våre egne hjerters lengsler. Fra Tsjaikovskijs lekne løvregn tar Ørbeck oss med til høstens vemodige kveldslys. 

(Fremføring med dirigent Peer Dreijer)

Utfordringen for dirigent Ingar Bergby og Oslo-filharmonien blir i første omgang å gi nok kraft og dynamikk til Tsjaikovsky, for denne cello-konserten er mer klassisk enn romantisk. I andre omgang gjelder egentlig det samme for Ørbecks symfoni. En klassisk uhøvlet fremføring av disse verk vil gjøre kvelden minnverdig.

Vi sees!

Er du over 30 år og ikke kvalifiserer til PublikUngs gratisbilletter, kan du kjøpe billetter på Oslo-filharmoniens hjemmeside: www.ofo.no.

Hypokonderlegen Ingvard Wilhelmsen er tydelig på at det å bekymre seg er uunngåelig som menneske; ...
Med et skråblikk på kunstverden undrer jeg meg innimellom hvilken fremtid det klassiske maleriet har ...
En enighet mellom syriske myndigheter og den russiske stenindustrien gir håp for at den antikke ...