Spørsmålet må besvares.  200 år etter urfremørelsen settes Beethovens storverk Missa Solemnis opp i Oslo førstkommende fredag - og det er ingen hverdagskost. Dette er verket Ludwig selv omtalte som sitt hovedverk og det samme som pryder manuskriptforsiden på det kjente oljemaleriet av ham. Men er det egentlig et mesterverk?  Musikkvitere har i to århundreder hyllet det 90 minutter lange korverket, men for den gjengse mann virker verket obskurt - adskillig mindre kjent enn Ode til gleden fra hans niende ...
Når neste PublikUng-konsert står for dør og programmet viser nok et julemusikkstykke kan jeg ikke la vær med å filosofere over hva julemusikk egentlig er. Javisst er det noe årstidsrelatert, men julemusikken har unektelig noe mer til felles, samtlige komponister og sangere forsøker jo å oppnå det samme: følelsen av jul.  Er det mulig å definere hva slags emosjoner som må skapes av tonesetteren for at publikums følelse av julestemning skal bli tilfredsstilt? Å skape musikk som illuderer noe som ...
Løvet faller og de nakne grener avslører at vi allerede er godt inne i høsten. I vest stråler gyllent lys fra en døende sol, omkranset av undergangsskyer. Er det rart vi blir melankolske i denne forunderlige overgangstid? Allehelgen faller på den første helgen i november og er en markering av mørket og i grunn alt som dør. Dette er tiden for introspeksjon. Vi er alle gruelig klar over at året snart er slutt og at våre mål og ambisjoner mer ...
Konserten kommer krypende inn på deg. Den lister seg som en sulten hund. Åpningsmotivet er langt fra dramatisk, det er nesten hverdagslig. Før man vet ordet av det er motivet utbrodert og man befinner seg midt oppi et voldsomt drama. Cadenszaen i denne konsert er ikke en puslete variasjon over temaet som en tradisjonell cadenza er det. I denne konsert er det hovedmotivet som er puslete og cadenzaen som er stor. Cadenzaen er hjertet til konserten. Hvilken konsert snakker jeg ...
Ytterst sjelden hender det at man på en konsert hører åpningstonene av et musikkstykke og det er ett eller annet som umiddelbart griper en. Man kan spørre seg hva dette egentlig er, og man kan spørre seg om hvorfor komponistene ikke gjør dette oftere. I tillegg til godt håndverk er det unektelig noe mystisk over disse verker som simpelthen «treffer». Komponisten må ha vært så investert i verket at en guddommelig enhet i ærbødighet overfor hans lidenskap valgte å gi ...