Fiennes’ Onegin (1999) overgår Pusjkins original
For akkurat tyve år siden gikk det et nokså underkjent verk på kino, som splittet publikum av flere grunner. Noen dyrket den tunge melankolien i Fiennes-familiens dramatisering av Pusjkins epos, andre slaktet filmen som en anglifisert, sentimental utgave av det som angivelig er ment å være en romantisk komedie. Uansett hvilket perspektiv man kommer fra, Les videre
Bork S. Nerdrum
Mystisk kontakt med biene
Betro deg til biene (2018) er en feminin film, regissert og skrevet av kvinner. Men det er ikke nödvendigvis en jentekveld-favoritt. Betro deg til biene handler om en dypere, mystisk kontakt med biene og følelseslivet til ensomme, uglesette damer. Handlingen foregår i en landsby på 1950-tallet i Skottland hvor den unge Charlie Weekes blir banket Les videre
Bork S. Nerdrum
Woody Allen utfordrer oppfatningen av rett og galt
Er det noensinne riktig å ta et menneskes liv? Dette spørsmålet står vi overfor i Woody Allens Match Point. Hvis det finnes en regissør som har vært besatt av Dostojevskijs moralske dilemmaer, er det Woody Allen. På slutten av 1980-tallet utkom hans Mord og andre misforståelser, hvor han gjennom dramaets fortvilte karakterer stiller publikum til Les videre
Bork S. Nerdrum
Downton Abbey (2019) strider mot naturens lover
Som fjernsynsserie var Downton Abbey en suksess og det er mye positivt å si om handlingen, dialogen og karakterene i den episodiske utgaven. Det samme kan ikke sies om spillefilmen. Dette er et drama som ikke fungerer på noen nivå, og hvorfor skulle det gjøre det når skaperne bak filmen ikke er villige til å Les videre
Bork S. Nerdrum
Den udødelig myten om «Tre nøtter til Askepott»
Julen er et påskudd for å bade i kitschens søtladne fantasier. Det er bare å innrømme det. Hvem kroner vel ikke høytiden med den tsjekkiske filmen Tre nøtter til Askepott? La det være sagt: Dette er overhodet ikke noe kunstverk. Her snakker vi om en fortelling som med avmålt kalkulasjon, gamle fortellingsknep og åndelig tyveri, Les videre
Bork S. Nerdrum