Har man et poetisk lynne i våre dager, er det lett å romantisere fortiden. Vi har jo sett de gamle fotografiene av de gamle byene, de gamle maleriene, de gamle musikkstykkene. Vi har innsett vår egen tids tragiske pragmatisme, og hadde det ikke vært for penicillinen, hadde flere av oss gledelig hoppet inn i tidsmaskinen for å oppleve Stockholm på 1770-tallet, Paris på 1890-tallet eller Prag på 1580-tallet! Gammelt og vakkert bør dog ikke være synonymer; det vakre bør være ...
Det sies at den 31. oktober er den skumleste og mest mystiske dagen i året. Kanskje det finnes et flik av sannhet i denne oppfatningen. Eller kanskje dette har blitt sagt som en strategisk manøver for å få folk til å klamre seg inntil hverandre?  Liker du det Sivilisasjonen skriver om? Bli medlem i dag! Høsten bærer med seg mye spenning og glede, men den kan også kjennes kald og ensom. Skole, jobb og rutiner krever sin plass i hverdagen ...
Hvordan bør man be en romantisk kandidat ut på et stevnemøte i dagens uromantiske verden? Det er bare å se seg rundt: Vi bruker stadig mindre tid på å samle motet til å bli kjent med en potensiell kjæreste på en bar eller i sosiale lag. Kanskje timene for det meste går i å gjemme seg bak skjermen og sende meldinger via en datingapp. Spørsmålet «Kan jeg få telefonnummeret ditt?» har nærmest blitt avleggs. Nå er kanskje det vanligste å ...
I romanen Sult skrev Knut Hamsun om denne årstiden: Høsten ... den svale, fine årstid da allting skifter farve og forgår.  Sigbjørn Obstfelder mimret over de mørke dagene på en lignende måte: Jeg tror at naturen har sitt deiligste liv, når den blekner. Intet dør så vakkert som blader. I de varmeste, vakreste farger jorden eier, kler de seg, skrev han.  Liker du det Sivilisasjonen skriver om? Bli medlem i dag! Vi ser det gjenta seg i litteraturen og i ...
Sommeren er høysesong for maleriutstillinger. Men en utstilling er ikke en utstilling. Forskjellen mellom en modernistisk utstilling og en klassisk utstilling er elementær. Til tross for at kunsthistorikere og byråkrater presser klassiske og modernistiske verker inn i samme nasjonalmuseum, tilhører de to ulike verdisystem.  Mens modernisme er et uttrykk for en dekonstruksjonistisk ideologi, der det humane og de evige verdier (det gode, det vakre og det sanne) skal plukkes fra hverandre, innbyr klassisk figurasjon til et reflekterende og oppløftende syn ...